I følge Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF) var nedgangen på nær fem millioner liter alkoholholdig drikke, sammenlignet med 2008. Eller 4,5 millioner glass vin og åtte millioner halvlitere øl. Til sammen 12,5 millioner færre glass servert.
- Det har vært et tøft år for bransjen. Salget av alkohol er helt avgjørende for lønnsomheten. En klar trend er at stadig flere nå velger å drikke alkohol hjemme fremfor på barer og restauranter. Samtidig er det mye som tyder på at man velger billigere drikkevarer når man først er ute på byen, sier Ingunn Jordheim, generalsekretær i VBF.
Statistikken fra VBF viser at serveringsbransjen står for under ti prosent av all vin og brennevin som omsettes lovlig i Norge. Med andre ord kjøpes én av ti drinker ute.
I 2009 hadde serveringsstedene en markedsandel på 8,5 prosent på svakvin mens markedsandelen på brennevin var på 11,5 prosent. For øl er andelen 20,2 prosent. Nedgangen i prosent var på 11 for vin, seks for brennevin og sju for øl.
Tallmaterialet for vin og brennevin er basert på innrapportering fra logistikkselskapene samt Vinmonpolet, og dekker salg til serveringssteder med bevilling. For øl er tallene hentet fra Bryggeri - og Drikkevareforeningen. Sammenstillingen er utført av Focus Wines på oppdrag for VBF.