7 av 10 planlegger kjøp med internett

En fersk undersøkelse om bruk av reiserelaterte tjenester på internett viser at prosent bruker internett til informasjonssøk, mens kun 40 prosent foretar reiserelaterte kjøp via nettet. Reiselivsnæringen står overfor store utfordringer for å klare å håndt
Redaksjonen
10 Januar 2001 - 02:00

SIFO- Statens Institutt for Forbruksforskning har i samarbeid med HSMAI - Reiselivets Fagforum - foretatt en undersøkelse som viser at hele 70 prosent bruker internett til informasjonssøk, mens kun 40 prosent foretar reiserelaterte kjøp via nettet.
 
Viktigste motivasjon for bruk av internett er hurtighet og effektivitet. Vi ønsker å handle og søke informasjon direkte fra reisebyråene fremfor å måtte gå via andre online tjenester.
 
Årsaken til at internett ikke benyttes i særlig grad til kjøp er at informasjonen bare delvis tilfredsstiller brukernes behov, og at nordmenn er skeptiske til å sende informasjon av privat karakter; personinfo og kontoopplysninger over internett.
 
Må ta utfordringen
HSMAIs leder Ingunn Hofseth understreker at brukervennligheten må i fokus! - Norge ligger langt fremme når det gjelder bruk av internett. At 7 av 10 benytter internett ved planlegging av reiser er utrolig bra. Nå må bransjen ta utfordringen med å tilrettelegge forretningsutvikling på internett på alvor, til beste for kundene. Målet må være at flere skal føle seg trygge på å også foreta kjøp online, sier Ingunn Hofseth. Vi må sørge for bedre beskyttelse av person-informasjon, synlige priser for sammenligning, bedre og hurtigere service og ytterligere forbedring på reiserelatert informasjon, sier hun.
 
På et forum den 10. januar diskuterte toppledere innen reisenæringen hvordan man kan integrere teknologien til beste for kunden. Lalia Rach, rektor ved New York University og forsker på sosioøkonomiske trender innen turisme, ledet debatten. På bakgrunn av overnevnte undersøkelse og i kraft av sin forskerbakgrunn hevder Lalia Rach at den norske reiselivsnæringen står overfor store teknologiske utfordringer sett fra et internasjonalt perspektiv.
 
Fleksibilitet vil vinne
- Norge er langt fremme teknologisk. Når det gjelder kjøp av reiselivstjenester, imidlertid, er USA et gigantisk steg foran. Den stadig mer individualistiske forbrukeren vil kreve nye produkttilpasninger i det norske reiselivsmarkedet. Forbrukerne vil gjøre mer bevisste valg før de reiser, fordi tilgangen på forhåndsinformasjon øker dramatisk med internett. De som tilbyr fleksibilitet vil vinne. Høyere kunnskap hos forbrukerne vil stille krav til enda mer kunnskap hos ansatte i norsk reiseliv.
 
- Reiselivsbedrifter må reagere raskt hvis de skal følge med i endringene i forbrukeradferd som vi nå ser på internett. Vi ser nå at de fleste bruker internett til informasjonssøk - dette vil utvikle seg raskt fordi internett egner seg godt til booking av ulike reisetjenester. Utviklingen i USA viser dette klart - noe som også vil skje i Norge. Det faktum at reiselivstjenester allerede er blant de tre største tjenesteområdene på internett er et varsel til næringen om hva som ventes.
 
Når teknologien blir stadig mer mobil, vil de som støtter seg til stasjonære løsninger for å oppnå salg tape i forhold til de som klarer å gjøre booking bredt tilgjengelig.
 
Reiselivet bør betrakte ny teknologi som et virkemiddel til å høyne kvalitet og service på reiselivsproduktet, ikke bare som kostnadseffektivisering, uttaler Rach.
 
Venter stor økning
Den totale omsetningen på netthandel blant privatpersoner i Norge var i fjor omtrent 600 millioner kroner per måned. Vare- og tjenestehandel utgjør cirka like store deler. Tjenester relatert til reiseliv er blant de som handles mest - bare slått av aksjer og datautstyr.
 
Fra 1999 frem til i dag har det skjedd en stor utvikling i bransjen når det gjelder tilgangen til internett og forventningene til omsetning via nettet. Tall fra MMI viser at mer enn 20 prosent av omsetningen av reiselivstjenester kan ventes å bli kanalisert gjennom internett i løpet av de neste to årene.
(MMI).
 
Dette er HSMAI
HSMAI (Hospitality Sales and Marketing Association International) reiselivets fagforum. HSMAI er en internasjonal organisasjon med hovedkvarter i Washington. I Norge har HSMAI omlag 1300 medlemmer og er i sterk vekst. Oslo-kontoret er også regionskontor for Europa.
 
Vil du vite mer kan du kontakte:
HSMAI ved generalsekretær Ingunn Hofseth. Mobil: 913 983 44, ih@hsmai.no. Eller HSMAI kontoret på tlf. 22 41 5070.

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Vi får ikke nok av kanelboller; lag dem som et brytebrød og det rekker til flere
Ukens kake

Vi får ikke nok av kanelboller; lag dem som et brytebrød og det rekker til flere

Et brød blir til 24 saftige "brødskiver" med smake av kanel og epler.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Høstøl i verdensklasse og en skarp en for den som ikke får nok røyk
+
Tester

Høstøl i verdensklasse og en skarp en for den som ikke får nok røyk

Blant nyhetene i basis i september er det noen riktig gode øl, sider og brennevin som kan plukkes med på neste polbesøk og inkluderes i neste fårikålmåltid.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Endelig syrefrisk hvit burgunder (og til en veldig god pris)
+
Godbiter i pollisten

Endelig syrefrisk hvit burgunder (og til en veldig god pris)

Etter alle de noe søtladne 2023-burgunderne som strømmer inn på det norske markedet for tiden, kom denne som et frisk pust.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

Denne rødvinen er nå et av de aller beste kjøpene i basis
+
Ukens vin

Denne rødvinen er nå et av de aller beste kjøpene i basis

Har du ikke prøvd denne vinen før, er det nå du skal slå til. For den byr på svært mye smak for pengene, og finnes i 60+ polutsalg.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Vi får ikke nok av kanelboller; lag dem som et brytebrød og det rekker til flere
Ukens kake

Vi får ikke nok av kanelboller; lag dem som et brytebrød og det rekker til flere

Et brød blir til 24 saftige "brødskiver" med smake av kanel og epler.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

Høstøl i verdensklasse og en skarp en for den som ikke får nok røyk
+
Tester

Høstøl i verdensklasse og en skarp en for den som ikke får nok røyk

Blant nyhetene i basis i september er det noen riktig gode øl, sider og brennevin som kan plukkes med på neste polbesøk og inkluderes i neste fårikålmåltid.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Imponerende 55 finalister i Star Wine List Award Norway 2025

Blant et rekordstort antall påmeldte vinkart i konkurransen Star Wine List Award Norway er det også rekordmange finalister fordelt på ni ulike kategorier.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

Superseriøs rock’n roll-rødvin
+
Godbiter i pollisten

Superseriøs rock’n roll-rødvin

Når mencia blandes med hvitvinsdruer blir den ekstra lys, men sku ikke hunden på hårene, for bak skjuler det seg mye kraft.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

Gjør noe nytt med grillkyllingen
Dagens rett

Gjør noe nytt med grillkyllingen

Når du frister med kyllinglår, er det ingen problemer med å få selv de yngste til å spise gulrøtter. Prøv bare denne oppskriften.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Endelig syrefrisk hvit burgunder (og til en veldig god pris)
+
Godbiter i pollisten

Endelig syrefrisk hvit burgunder (og til en veldig god pris)

Etter alle de noe søtladne 2023-burgunderne som strømmer inn på det norske markedet for tiden, kom denne som et frisk pust.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her