Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.
17 Mars 2024 - 14:34

Det har tatt fire år med forskning og utvikling før seilbåten Grain de Sail kunne sette kursen vestover til New York fylt med vin fra burgundprodusenten Albert Bichot.

Tiden det har tatt har vært for å finne fram til en moderne, men også bærekraftig måte å frakte gods. Jomfruturen skal ta 24 dager, hvorav 99 prosent er under seil, og karbonutslippet er 95 prosent lavere enn for konvensjonell frakt. Det er ikke bare utslippene som er nærmest nullet ut, også støyforurensning og faren for kollisjoner er minimal.

Den 52 meter lange båten er bygd i aluminium og har et medvindsseil (spinnaker) på 520 m2 som tillater en hastighet opp mot 8 knop. Den kan frakte inntil 50 tonn varer – i dette tilfellet 15-20.000 vinflasker - som kjøles ned av grønn energi.

Grain de Sail II er 52 meter lang og kan frakte 15-20.000 vinflasker. Foto: Grain de Sail

Når vinen er lastet av i New York, seiler den sørover til Karibia for å plukke opp kakao og kaffe. Bakgrunnen for at båtene velger en nordatlantisk rute vestover, er at det er mye tryggere for mannskapet å møte et lavtrykk der enn en syklon i Mexicogulfen.

Grain de Sail er et selskap som videreforedler kakao- og kaffebønner etter at de er landet på fransk jord og som siden 2012 har gjort dette på en bærekraftig måte. Å utnytte veien over Atlanteren slik tilfellet er med samarbeidet med Albert Bichoet er imidlertid helt nytt - og det er dette som har tatt fire år å finne en løsning for.

Dette er dessuten foreløpig siste skritt i veien mot målet for Albert Bichots strategi om å bli stadig mer bærekraftig. Etikettene er allerede 100 prosent nedbryt- og gjenvinnbare laget av bomull. Kartonger er laget av 82 prosent resirkluert materiale, glassflaskene er 80-90 prosent resirkulert og korkene kommer fra bærekraftig korkproduksjon.

Albert Bichots egne vinmarker (totalt 107 hektar) i Côte d'Or og Côte Chalonnaise har vært økologisk sertifisert en god stund allerede, mens chablismarkene som er HVE 3-sertifisert blir øko fra 2025-årgangen.

Se utvalget av Albert Bichot-vin på polet

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

Denne meksikanske espressodrinken er veldig enkel, men ikke mindre effektfull av den grunn
Ukens drink

Det eneste som trengs er en dobbel espresso og lik mengde av den spanske likøren Licor 43.

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Ukens drink