Altia Plc kjøper varemerket cognac Renault og flere ferdigprodukter fra Pernod Ricard for ti millioner euro, cirka 650 millioner kroner. Avtalen må godkjennes av svenske og norske konkurransemyndigheter.
- Oppkjøpet av Renault-merket passer perfekt med Altias strategi ved at vi ekspanderer markedsnærværet i Norden og Baltikum og øker vår kritiske masse i den nordiske taxfree-handelen. Vi ønsker å utvikle Altia gjennom økt effektivitet, bedre service til kunder og samarbeidspartnere, samt investeringer i både egne og leverandørenes merker, sier konsernsjef Antti Pankakoski i en pressemelding.
Produktserien Renault består av Renault Carte Noire Extra, Renault Carte d'argent X.O. og Renault Bleu Nuit V.S. Renault Carte Noire Extra er den mest populære varianten.
- Cognac Renault ble skapt i 1835 av Jean Antonin Renault, og det er en stor ære å overta ansvaret for denne arven. Vi tror det ligger et stort potensiale i å utvikle Renault-merket som en del av Altia-porteføljen i framtiden, fortsetter Pankakoski.