Åpent brev til Johannes Leitz og Red & White

Følgende brev ble sendt til den tyske vinprodusenten Leitz samt deres nye importør i Norge, Red & White.
21 Januar 2011 - 00:39

Jeg skriver til dere som Leitz' nest største kunde i Norge, den eneste som har handlet mer fra ham de siste fem årene er Vinmonopolet. Siden 2006 har firmaet mitt solgt over 25.000 flasker med vin produsert av Leitz og importert av Record Vinimport, over 20.000 av disse flaskene er solgt de siste tre årene.

Jeg har hatt Leitz Trocken som husvin på våre to største steder, og har fått med meg hvordan folks oppfatning av tysk Riesling har forandret seg de siste årene. Fra 2006 hvor folk med skepsis takket ja til et glass Riesling med forventning om å få en halvtørr vin de ikke ville like, og til slik det er i dag hvor man normalt blir møtt med; "åh, er det Leitz, den kjenner vi godt fra før. Jeg tar gjerne et glass!"

Jeg har besluttet at fra 19.01.2011 vil jeg ikke lenger kjøpe Leitz' viner, det samme gjelder også for andre viner fra hans nye importør Red & White. Denne avgjørelsen har jeg tatt på bakgrunn av den mildt sagt uryddige måten importørskiftet i Norge ble utført på. Sjeldent har det vært større enighet i miljøet om at denne form for å drive forretning er uønsket.

Jeg er overrasket over at Leitz ikke har tatt i betraktning hvilken sterk merkevare "Leitz" har blitt i Norge, og det på Recordtid. Et par raske søk på Googles norske sider viser følgende resultat: Kloster Eberbach Riesling 865 treff, Schloss Vollrads Riesling 435 treff, Georg Breuer Riesling 1.140 treff og Leitz Riesling 5.810 treff.

Samtlige i norsk vinbransje er klar over hvem det er som har gjort denne jobben.

Jeg er ikke naiv, og tror ikke at fordi om vi slutter å kjøpe Leitz' viner, så vil han få problemer med å få solgt dem. Dette handler mer om en moralsk handling, og at jeg har muligheten til å velge hvem jeg ønsker å handle med og av.

Vi er så heldige i Norge at det er mange gode tyske vinprodusenter i markedet, så det vil ikke være noen utfordring i å finne tilsvarende kvalitet til samme pris.

Jeg vil samtidig oppfordre alle andre til å følge opp en boikott både av Leitz og Red & White, dette for å vise en klar holdning til hvordan man ønsker at bransjen skal bevege seg videre.

Torstein Hiorth Østenstad,
medeier i Rodeløkka Invest og restaurantsjef på Ylajali

Les resten av hovedsaken

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.