Åpner røykelosje

Organisasjonen Røykens venner planlegger å åpne røykelosjer rundt omkring i Norge. Den første åpner i Sandefjord på torsdag.
30 Oktober 2007 - 15:27

Helse- og Omsorgsdepartementet mener dette er et brudd på røykeloven.

Det er baren Cigarillos i Sandefjord som utfordrer røykeloven. Den åpner på torsdag og omgår reglene ved at alle som kommer inn døren må være medlemmer. De må dessuten låse seg inn ved hjelp av et nøkkelkort. Stedet er altså ikke for almennheten.

Argument
Men det mener departementet og legger vekt på at alle som vil kan melde seg inn. Dermed er klubben åpen for alle argumenterer departementet.

Organisasjonen Røykens venner er tre år gammel og legger feiringen til Cigarillos. Der er det fritt frem å ta seg en røyk og en kald øl.

- Det har vært telefonstorm her de siste dagene, og vi skal registrere medlemmer frem til torsdag når vi åpner. Jeg tror det kommer til å bli stinn brakke. Her kan du både røyke og ta en øl med en god følelse, sier pubvert Einar Gran til Aftenposten

Søker steder
Stedet skal altså etableres som en røykeklubb. Dørene blir låst og det er bare medlemmer som har adgang. Klubben har ingen ansatte, ettersom pubverten også er medeier.

Nå søker Røykens Venner etter andre serveringssteder for å lage røykelosjer flere steder i landet. Leder Helge Skogstad håper at Cigarillos er starten på en kjede med røykelosjer hvor medlemmene kan få adgang.

- Vi håper å starte flere slike steder i Norge og vil at man skal kunne bruke samme adgangskort ved de ulike stedene i landet, sier Skogstad

Ikke lovlig
- Vi mener at dette ikke er lovlig. Da den såkalte røykeloven ble behandlet i Stortinget ble det uttalt klart at det ikke skulle være mulig å omgå loven på noen måte. Vi mener derfor at puben i Sandefjord er ulovlig. Når alle kan få medlemskort er dette også allmennheten og et klart brudd på røykeloven, sier statssekretær Arvid Libak (Ap).

Medhold
I en dom av 15. august 2007 i Borgarting lagmannsrett fikk Røykens Venner medhold i en enstemmig dom hvor det ble bestemt at røykelosjen ved Hardanger Hotell verken kan ansees som åpen for allmennheten eller omfattes av begrepet arbeidslokaler .

Lagmannsretten mente at de kunne fortsette å røyke der. Helse- og omsorgsdepartementet anket dommen.

Med lett karamellisert rødløk får paien en helt annen karakter

Denne paien er dessuten raskere å lage enn mange andre. Den tar bare en drøy halvtime fra du starter til maten er ferdig. Med på kjøpet får du virkelig god smak.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl