Årets beste bar- og vinkart

Bakgården i Kristiansand og Credo i Trondheim stakk av med tittelen årets beste bar- og vinkart. Men ingen kan måle seg med Vossevangen Park Hotell i mengde, ei heller med Skytterkollen når det gjelder komposisjon.
Aase E. Jacobsen
24 August 2003 - 22:53

Norges beste barkart finner du altså hos Bakgården Bar i Kristiansand. Her belønnes gjestene med et bredt utvalg av så vel cocktails som longdrinks, både med klassisk som med mer lokalt kreativt tilsnitt. Tilbudet av brunt brennevin som whisky, rom og cognac er bredt og spennende. Kristiansand har med andre ord ikke bare fristelser for de små. Og altså ikke bare om sommeren men året rundt.

Sympatiske priser
Det har kan også trondhjemmerne glede seg over, men fjorårets vinner Kontoret Bar ble slått hårfint i år. Men fortsatt et sted verdt å inkludere i pilegrimsruten. Et annet mål for valfart til den midtnorske hovedstaden er restauranten Credo som ikke bare stiller opp med byens sprekeste kjøkken men i tillegg har landets beste vinkart.

Dyktige og ambisiøse Calle Feght byr på et godt og bredt sammensatt kart som har et litt annet tyngdepunkt enn hva en mer klassisk restaurant ville hatt. Hvilket betyr at representasjonen innen Bordeaux og Burgund er god men ikke like tung som hos eksempelvis fjorårsvinneren Bagatelle som i år ble slått ytterst marginalt av Credo. Her er det nemlig større konsentrasjon om Alsace, Loire, Rhône og Sør-Frankrike og ikke minst om Tyskland, Østerrike, Spania og Italia. Credo kan dessuten skilte med et bredt utvalg av søte viner og spennende produkter til kaffen og sigaren. Og alt til svært sympatiske priser. Selv om juryen registrerer at det er en viss økning fra i fjor.

Credo viser som eneste restaurant i Norge vinkartet sitt på en noe utradisjonell måte, nemlig på en pda - en håndholdt pc, hvor gjesten kan klikke seg gjennom de ulike regionene. For de med dataskrekk er det hjelp å få av kyndige servitører.

Stort vs lite og velkomponert
På Vossevangen Park Hotell er det ikke vanskelig å lese vinkartet men det tar utrolig mye tid å komme gjennom de 94 sidene med viner fra nær sagt absolutt hele verden tett i tett. Derfor fortjener også Vossevangen tittelen Norges største vinkart. Det er imidlertid ikke bare størrelsen som gjør dette vinkartet unikt, men i særdeleshet prisene. Som sannsynligvis kvalifiserer til betegnelsen Nord-Europas aller prisgunstigste. Et så omfattende vinkart krever imidlertid mye av kjellermesteren, og juryen merker seg at en rekke viner i dag er å regne som listefyll, og absolutt burde vært fjernet fra kartet for at ikke en gjest uten altfor mye dybdekunnskap skal få seg en negativ overraskelse.

Den frykten behøver aldri gjestene på Skytterkollen i Oslos ytterkant å kjenne, for her finner du landets tryggeste og mest velredigerte vinkart. Her kan du velge vin helt i blinde. Alle vinene i kartet som ikke er spesielt stort er nemlig meget velvalgte, også i forhold til kjøkkenet. Så er da kjellermesteren - om enn på konsulentbasis - Arne Ronold - foreløpig landets eneste med tittelen Master of Wine.

Konkurransen Norges beste bar- og vinkart arrangeres av Vin og Brennevinimportørenes forening, Norsk vinkelnerforening og Apéritif. I barkartjuryen satt Jesper Lind, Martin Hallberg og Roar Hildonen. Vinkartjuryen bestod av Remi Madsen, Christopher Moestue, Rune Pal og Aase E. Jacobsen.

Foto: Roger Kolbu

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere
Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».