Asparges Rolls Royce

Årets mest eksklusive nyhet på grøntfronten er, i følge Christer Arnesen i Augusta Arnesen AS, den grønne asparges som de er mektig stolt over å kunne tilby en liten gruppe restaurantkunder. Robert Blancs asparges koster for beste sortering kroner 280 bun
23 April 2001 - 02:00

- Dette er virkelig aspargesens Rolls Royce, ikke bare på grunn av smaken som ikke kan sammenlignes med noe annen asparges (den er søtere og mindre gressaktig, red. anm.), men også på grunn av måten den behandles på hos produsenten som behandler den med større kjærlighet enn sine barn, hevder han og fortsetter: - Robert Blanc selger sine asparges kun til verdens aller beste restauranter, og vi er som de eneste i Skandinavia dermed svært heldige som har fått til denne avtalen, noe som for øvrig kom i stand med god hjelp av Sonja Lee på Magma.

Produksjonen er svært liten, kun 8 tonn årlig. Til sammenligning kan det nevnes at den norske produksjonen var på 18 tonn og importen på 150 tonn i 1999. Sesongen for Blancs asparges er fra begynnelsen av mars til midten av mai måned. Kun perfekte eksemplarer plukkes, og de beste kvalitetene er det bare sjefen Jean-Pierre Blanc selv som har hånd om. Og hvis ikke værforholdene er optimale, blir det ikke høstet noe den dagen. Robert Blancs asparges er dermed den ferskeste importasparges som kommer til Norge siden den er tilgjengelig for de heldige kundene allerede to dager etter at de sto i den mineralrike avleiringsjorda langs elven Durance i Provence. Her er det perfekte forhold for aspargesproduksjon. Og Robert Blanc har dyrket asparges gjennom fem generasjoner, altså mer enn 100 år, i denne samme jorden.

Sortering av størrelse, både tykkelse og lengde, utføres med pinlig nøyaktighet og like manuelt som for 100 år siden. Les Bourgeoises er kremen med en diameter på minst 18 mm og deles videre inn i tre kategorier etter lengde. Disse tre størrelsene er dessuten oppkalt etter Robert Blancs døtre Danielle og Mireille samt Brigitte Bardot som en gang var den mest velskapte kvinne. Deretter kommer Les Demoiselles med en diameter på 16 mm  og de tynneste, Les Fillettes, er minst 10 mm. Kvalitet koster, en bunt av beste sortering leveres da også for kroner 280.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

Det er 1. mai, og en skinkestek med sprø svor og spennende tilbehør er dagen verdig.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.