Bagatelle har Norges beste vinkart

Bagatelle i Oslo har landets aller best sammensatte vinkart. Elysée, restauranten på Park Hotell Vossevangen kan by på viner i verdensklassen til fantasipriser, og Credo i Trondheim kan skilte med det mest unike og bredeste utvalget av viner fra en enkelt
07 Oktober 2002 - 21:00

Årets vin- og barkartkonkurranse, den første i regi av Vin- og Brennevinimportørenes forening, Den Norske Vinkelnerforening og Apéritif, samlet i alt 21 vinkart og 10 barkart. Etter en grundig gjennomgang av de innsendte vinkartene fra hele landet falt valget på Bagatelle som skåret best på samtlige kriterier totalt sett. Bagatelle møtte likevel sterk konkurranse, for det finnes mange gode vinkart hos landets etter hvert mange restauranter med en seriøs vinkartpolicy.

Bagatelles vinkart har en solid bredde både hva angår land og regioner innenfor de enkelte landene.

Gyri Mentzoni - Bagatelle

Dessuten meget god dybde innenfor de regionene som er viktige for et vinkart tilpasset den kategorien restauranten befinner seg samt dens konsept. Kvaliteten på utvalget, at vinene er typeriktige og gode for sine respektive distrikter og at det er en stor bredde hva stil angår, er også kriterier som tilfredsstilles i høy grad.

Dette ble et utslagsgivende punkt i bedømmingen siden du som gjest på Bagatelle kan stole blindt på de valgene som er gjort til vinkartet, at vinene er av topp kvalitet og at de blir behandlet deretter av et kyndig personell. Ortografien, at vinenes navn er riktig skrevet er også helt i orden. På den negative side må nevnes at enkelte viner i Bagatelles kart er høyt priset, men dette forholdet var ikke nok til å rokke ved førsteplassen.

Beste vinkart i kategorien pris i forhold til kvalitet ble Elysée, restauranten på Park Hotell Vossevangen på Voss. Dette vinkartet er ikke bare svært bredt og dypt og var som sådan en sterk kandidat til hovedprisen, men det utmerker seg først og fremst på grunn av at de fleste vinene, anslagsvis 2700 i alt som er ekstremt mange etter norskeuropeiske forhold, er gode kjøp, eller skal vi heller si røverkjøp. Mange viner selges altså til historiske priser som gjør vinkartet til unikt i vår del av Europa. Men vinkartet inneholder imidlertid en rekke viner som er klart over the top slik at det passer best for gjesten med bred kunnskap om vin, som vet hva dagens prisnivå for historiske viner er. For denne type gjester er vinkartet på Elysée alene en reise verd. For den jevne gjest blir vinkartet imidlertid nærmest utilgjengelig.

Vinkartet med det beste regionale utvalg finnes hos Credo, Trondheim som med sin samling av 260 tyske viner i høyeste kvalitetsklasse er helt unik, ikke bare i Norge, men også i Europa utenfor Tyskland. Credo fortjener en æresbevisning fra Deutsche Weininstitut for sin misjonering for tysk vin.

Innehaver av landets beste barkart holder også til i Trondheim.

Roar Hildonen - Kontoret Bar & Brasserie

Kontoret Bar & Brasserie ble plukket ut som den klare vinneren fra et finaleheat av 10 barkart. Juryen vektla at barkartet informerer og engasjerer samtidig som det har en selgende og utdannende effekt på gjesten på en positiv og humørfylt måte. Her får du alt. Fra den klassiske Manhattan til de nye og trendy drinkene som Chocolate Martini, samt et meget godt utvalg av edelt brunt brennevin. Juryen har også lagt vekt på den konsekvente bruken av ferske råvarer. Barkartet oser av fagkunnskap, yrkesstolthet og lidenskap til faget og er dermed et eksempel til etterfølgelse. På forbedringssiden kan nevnes en litt kjedelig presentasjon og design i forhold til et meget spennende innhold, samt at brunt brennevin burde struktureres på en bedre måte.

Arrangør av årets vinkart- og barkartkonkurranse er Vin- og Brennevinimportørenes forening (VBF), Den Norske Vinkelnerforening (DNVF) og Apéritif. Overrekkelsen av diplomer fant sted på Norwegian Winexpo i Oslo 7. oktober. Juryen for bedømming av vinkartene bestod av Christopher Moestue for VBF, Remi Madsen for DNVF, Aase E. Jacobsen for Apéritif samt Rune Pal for bransjen. Barkartjuryen bestod av Inge Hilland og Kenneth Nilsen for VBF, Jesper Lind og Roar Hildonen for bransjen.

Tekst: Aase E. Jacobsen
Foto: Jan H. Amundsen og Kontoret B&B

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Ukens drink