Belgisk seier

Xavier Caille kunne lørdag inkassere Belgias første triumf i VM i østersåpning i en utrolig jevn konkurranse.
28 September 2009 - 16:35

Det var bare ett fattig sekund som sikret Xavier Caille Belgias aller første VM-tittel i østersåpning foran fjorårets vinner, Willian "Chopper" Young fra USA.

Det var en etterlengtet seier for Caille som har representert Belgia i en årrekke, men som aldri har hevdet seg helt i toppsjiktet i denne konkurransen.

Xavier Caille er derimot ikke et ukjent navn innen østersverdenen, da han har vunnet flere konkurranser tidligere, deriblant Champion écaillers parisens 2008.

Skuffet hjemmepublikum
Det var knyttet store forventninger til årets irske mester, tidligere verdensmester Michael Moran, som kvalifiserte seg til lørdagens VM med en totaltid på 2 minutter og 33 sekunder.

Dette ville i lørdagens konkurranse ha holdt til samme tid som Caille, og muligens en ny tittel til Moran.

Michael Moran, som selv er fra Galway, sikret Irland bronsen med 2 minutter og 58 sekunder, fire sekunder foran Canadas Eamon Clarke og åtte sekunder foran Norges Heini Petersen.

Beste Nordiske
Med femteplassen sørget Petersen for at Norge ble beste Nordiske nasjon i årets verdensmesterskap.

Sveriges Niklas Wiklund, som fikk prisen for beste presentasjon, endte til slutt på en syvende plass, danske Henrik Surina kom på 11. og finske Johann Schlag kom nest sist på en 13. plass.

- Jeg er litt skuffet etter helgen, for en av de siste østersene knuste helt i hånden min, sier Petersen til Apéritif i dag.

- Hadde det ikke vært for den siste østersen hadde jeg hatt en god mulighet til en pallplassering, og jeg hadde i alle fall fått beste presentasjon. Men det var vanskelige østers i år for de hadde mye løst skall som gjorde at mange fikk tillegg for skallrester, fortsetter Petersen.

For årets Norske mester venter nå Europamesterskapet som går av stabelen i Gøteborg i februar 2010, og det Nordiske mesterskapet som finner sted noe senere samme år.

Resultatliste VM i østersåpning, Galway Irland 26. september 2009:

Nr

Tomas Hladik

Foto: Gaute Gusrud

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

Det er 1. mai, og en skinkestek med sprø svor og spennende tilbehør er dagen verdig.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.