I november tar den landsomfattende suksessen Bondens Marked et skritt videre. 19 av de faste deltakerne på Bondens Marked som har dannet et andelslag og starter opp butikk i Mathallen i Oslo. Deretter er ambisjonene å starte en kjede av butikker i de største byene, skriver osloby.no.
- Etter å ha drevet Bondens Marked i 10 år ser vi at mange matprodusenter har stort nok volum av varer til å lage en egen butikk. Samtidig opplever vi at mange kunder på Bondens Marked etterspør en butikk de kan oppsøke fast,» sier Aina Bartmann, daglig leder i Bondens Marked.
Utviklingen støttes av Bondelaget, som ser på Bondens Marked som en ny og nyttig kanal i et kjededominert matmarked.
Butikksjef Jan Ivar Nykvist sier at målet er å videreføre mest mulig av den fantastiske stemningen som er på Bondens Marked. Butikken i Mathallen blir ikke en butikk med disk. I stedet skal de handlende fritt få gå rundt og klemme på varene, i tillegg til å få innføring i hva alt er.
Det blir også tett mellom besøk av produsenter som stikker innom med smaksprøver i matkurven, lover Nykvist.
- Bondens Marked representerer nettopp det vi vil løfte opp og frem i Mathallen. Bondens Butikk er et supert konsept, og vi er glade for at de velger å legge sin første butikk hit, sier Frode Rønne Malmo, daglig leder på Mathallen.