De mener særlig det er spesielt at Coop selger sin nye økomelk til samme pris som vanlig melk.
-- Det er ingen tvil om at økologisk produksjon er noe dyrere enn konvensjonell. Om Coop bruker sine finansielle krefter til å undergrave dette markedet er det spesielt, sier bondelagsleder Nils T. Bjørke til Nationen.
Småbrukarlagsleder Ole Anton Teigen mener det er bra med nye økovarer på markedet, men sier til avisen at det er synd dersom Coop tar bort forståelsen for at økologisk koster mer.
Coops Änglamark Ekstra Lett Melk er det første meieriproduktet som selges som egen merkevare, og ble det første til å bryte Tines monopol på økomelk.
-- Det er kanskje litt spesielt at det er en samvirkebedrift som Coop som utfordrer at annet samvirke i Tine. Men det er lenge siden vi trodde Coop var den «snilleste gutten i klassen» på å utfordre bonden, sier bondeleder Nils T. Bjørke.
-- Dette er en stor nyhet for våre kunder, butikker og medlemmer fordi den representerer et helt nytt alternativ, sier administrerende direktør i Coop, Svein Fanebust.