Forbruket av vin har ifølge Deanter.com økt betydelig i Storbritannia, men foreløpig er det mye som tyder på at kunnskapen ikke har holdt tritt.
Det viser i hvert fall en undersøkelse som er utført på oppdrag av supermarkedskjeden Morrisons.
Hele 58 prosent av de spurte mente at Chablis er en druesort, mens 43 prosent svarte at Chardonnay er et distrikt i Frankrike.
Prisen viktigst
Så langt befant de spurte seg i riktig land, verre ble da de skulle plassere Champagne på kartet. 16 prosent mente området ligger enten i Tyskland, Italia eler Spania. At Beaujolais er et fransk vinområde, er ukjent for 43 prosent av de spurte.
Undersøkelsen viste også at 74 prosent av britene ser mer på prisen enn på etikettens ordlyd når de skal velge en flaske. Og en tredjedel stilte seg likegyldige til om vinen passet til maten som skulle på bordet.
Selv om kunnskapen om vin altså ikke er særlig utbredt på de britiske øyer, er den desto mer verdsatt. En tredjedel av de spurte svarte at de ser opp til personer som kan mye om vin, mens 16 prosent svarte at de har løyet om sin egen kunnskap for å gjøre inntrykk på omgivelsene.