Cohiba tilbake til røttene

Da Columbus gjenoppdaget Amerika i 1492, var noe av det første han støtte på "indianere som drakk røyk". Det gjorde de ved hjelp av sigarblader, som spanjolene senere foredlet frem til dagens sigarer. Cohiba var Taino-indianernes ord for tobakk. Når cogna
05 Oktober 2001 - 11:00

Det måtte bare komme, en cognac med utgangspunkt i verdens kanskje mest kjente sigar, Cohiba, Castros svært begrensede stolthet gjennom mange år. Det var godbiten alle sigarkjennere kjente til, men ikke fikk tak i, med mindre du var statsdignitær eller diplomat eller noe annet Cuba ønsket å gjøre forretninger med.

Castros sigar
Cubanerne nektet lenge for dens eksistens, men etter flere tiårs "hemmelighold", ble Cohiba frigjort for kommersiell handel i 1982, og etablerte seg raskt som ett av verdens ledende sigarmerker. Ingen tvil om at det var og er en kvalitetssigar. Så bra at den er blitt verdens mest kopierte, men forholdet pris/kvalitet har opptatt mang en sigarrøyker. I løpet av disse årene har cubanske sigarbyråkrater åpenbart også fått med seg litt om merkevarebygging og markedsføring (det ryktes at de har et ukjent antall utvalgte "parti"-studenter ved anerkjente spanske businesskoler).

For det som begynte med caps, skjorter og annen enkel bekledning for mange av de mest kjente sigarmerkene, har nå gått over i den tunge livsstilsdivisjonen; cognac og parfyme. Montecristo parfyme for menn er helt OK, men lik veldig mange andre. Fyrstikkene til Cohiba og Montecristo brenner som andre fyrstikker. Og nå altså cognac, laget på lisens hos Bisquit. Her var imidlertid konkurrenten Davidoff først ut med sine to, VSOP og XO, begge produsert på lisens hos Hennessy.

"Cohiba Cognac Extra er det ultimate produktet fra sitt område", er Bisquits egen beskrivelse.

Nisjeprodukt for kjennere
- Vi ønsker å nå alle seriøse sigarelskere. Dette er et høykvalitetsprodukt som harmonerer perfekt med de beste sigarer. Den har sødmen og fylden som trengs, sier brand manager for Skandinavia og Baltikum i Renault Bisquit, Alain Ayrault. Renault Bisquit er igjen en del av vin- og spritgiganten Pernod Ricard.

Og cognacen var utmerket den, med nok sødme og punch til å takle, ja, en sterk havaneser. Cohiba Cognac er sterk, hele 43 prosent, og vil med sin utpris på 2350 til horeca og 2450 over disk, bli et nisjeprodukt for kjennere. Den består utelukkende av Grande Champagne, med vellagret vare fra 1945 og 50- årene, den eksakte fordelingen fikk vi ikke svar på. Men som alle vet, er det vi nordmenn ved siden av finnene som konsumerer mest cognac pr. hode. Derfor er det kanskje ikke så rart at Ayrault har sitt kontor i Helsinki.

- Det høres kanskje rart ut, men "nye" cognacer er ganske vanskelig å selge til folk. De fleste velger det de har hørt om tidligere. Det er ikke ofte jeg møter folk som virkelig har greie på cognac, slik mange nå har om vin. Men om flere hadde gjort en blindtest hjemme og sammenlignet ulike merker, tror jeg kvalitetscognacer som vår ville ha fått et mye større marked, sier han og fortsetter:

- Cognackonsumet på verdensbasis ligger fortsatt langt etter whisky totalt. De store husene vil fortsatt være store, og bli større. Problemet er ikke tilgangen på et bredt spekter av cognac, problemet er at folk ikke vet om det, sier Alain.

Foto: Stein Henningsen

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere
Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».