Vinkurs 24. oktober i Oslo

Dette må du få med deg: Du får smake viner som har fått noen av de høyeste skårene som kan oppnås

Det er ingenting som er bedre å komme vinteren i møte med enn portviner fra en av desidert beste produsentene. Denne gangen får du dessuten være med på en norgespremiere.
Julie Helene Amundsen
01 Juli 2018 - 10:37

Denne smakingen kan du rett og slett ikke gå glipp av, for her får du nemlig smake noe av det beste Douro har å by på. David Betti fra Quinta Do Noval  tar oss gjennom kvelden gjennom med to tørre røde viner og syv portviner.

De tørre røde vinene lages av de samme druene som de store portvinene, men framstillingen er selvsagt forskjellig. Og portvin finnes i et stort antall forskjellige typer, med vintagene som de aller mest ettertraktete.

Du får muligheten som en av de første i Norge til å smake det som blir en historisk vintage portvin

Denne kvelden får du altså et dypdykk i så vel portvinens historie som en innføring i denne unike eiendommens storhet - av mange ansett som den aller beste i Douro. Robert Parker ga deres Quinta Noval Nacional Vintage 2011 full pott, altså 100 poeng. Denne vinen er selvsagt utsolgt og selges for femsifrete beløp.

Du får imidlertid muligheten til å smake både 2015- og 2016-årgangen av husets solide vintage portvin.

Quinta Noval Vintage 2015 oppnår 95 poeng hos Parker og Wine Spectator, og 2016 får hele 97 poeng av Parker. Den er fortsatt ikke lansert, så du får muligheten som en av de første til å smake denne legendariske vinen. Så stor er den at Quinta do Noval-eier Christian Seely kaller den "en av de historiske årgangene fra Quinta do Noval".

Her kan du lese hva Apéritif mener om disse vinene

Og Quinta Do Noval er i seg historisk, vingården ble startet så tidlig som i 1715. Etter en del eierskifter kom det store gjennombruddet i 1931, og i 1985 skapte de historie ved å produsere den første Late Bottled Vintage. I 2004 begynte de også å produsere røde bordviner, som i dag regnes blant aller regionens beste.

Portvin er ikke bare en historisk betydningsfull vinstil, det er også kosevin/meditasjonsvin nummer en, og mange tenker umiddelbart på å synke dypt i en god stol med en bok eller foran peisen. Det kan vi ikke tilby denne kvelden. Det vi derimot kan love er at du får smake både de tørre og søte vinene fra Douro i Gamel Logens praktfulle omgivelser, samt muligens oppleve dem på nye måter.

Du har kanskje hørt om Douro-vinenes fortreffelighet til ost. Derfor avsluttes smakingen med en liten ostebrikke slik at du selv kan teste hvilke oster som kombinerer best med vinene.

Se hvilke viner du får smake her

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.