Drikkeleksikon S

13 April 1998 - 09:42

Schloss: (Tyskland) Slott, vingård.

Sec/secco/seco: (Frankrike/Italia/Spania) Tørr

Second Label/Second Vin: (Bordeaux,France) De store slottenes andre vin. Ofte laget av druer fra de yngste vinstokkene og de minst attraktive parsellene. Unngås i svake årganger. Men kan være topp i de beste år. For eksempel Les Forts de Latour (Ch. Latour) og Pavillon Rouge (Ch. Margaux).

Sekt: (Tyskland) Tysk musserende vin. De beste er laget av riesling etter champagnemetoden, og dreiet for hånd.

Séléction de Grains Nobles: (Alsace,France) Parallell til Beerenauslese : rik, søt botrytisvin laget av utvalgte druer. Kostbar.

Servir frais (France) Server avkjølt.

Single Quinta Vintage: (Douro, Portugal) Se quinta.

Slottstapping: Betegnelse for vin tappet på slottet. Skrives enten som "Mis en bouteilles au Château" eller "Mise au Château". Det er flere vinmarkseiere enn slottseiere i Frankrike, men så lenge vinen er tappet på vinens tilblivelsessted kan man bruke betegnelsen slottstapping.

Smaksbetegnelser: Herved et utvalg av de ofte fargerike ord som de profesjonelle slynger om seg med:

Amer (bitter), aromatisk, besk, behagelig, bløt, corsé (kraftig og fyldig), elegant, fatpreget, fatsmak, fruktig, fyldig, fyrig, heftig, hard, jordlig, karamellaktig, kraftig, muggsmak, nutty (nøtteaktig), robust, rund, røyksmak, snerpende, spiss (lidt syrlig), stikkende, stram, sur (eddiksur), svovelpreg ( i hvivin), syrlig, tresmak, tørr, viril.

I tillegg kommer malende beskrivelser som nyslått gress, høst, skogbunn, våt hund, våt ull - fantasien har ingen grenser, når glassets innhold skal beskrives.

Solera: Et spesielt blandings- og modningssystem for sherry. En solera består av et visst antall fat i en bestemt rekkefølge. Det fylles ung vin på første fat, som med tiden føres til andre, tredje osv. for å ende i det såkalte eksportfat, - og det er egentlig når det tappes fra dette fatet at det suppleres bakover i fatrekkefølgen. Den unge sherry kommer derfor hele tiden i kontakt med eldre vin og opptar noe av dens egenskaper. Derfor er det ikkeårgangsbetegnelse på en sherry. Ei heller er det lett å få vite hvor gammel (teknisk gjennomsnittsberegning) en sherry er.

Spätlese: Betyr senhøst på tysk. Druene er fullmodne og gir derfor vinen en viss sødme. Det er lovgivning som krever et minimum av oechsle.

Spumante: (Italia) Sparkling.

Struktur: Tanniner, syre og alkohol utgjør strukturen og danner slik skjelettet i en vin som skal støtte opp om frukten i vinen. For å kunne lagres må en vin ha god struktur, altså en riktig balanse mellom de tre komponenter og frukten.

Staatsweingut: (Tyskland) Statseid vingård, for eksempel Staatsweinguter Eltville, Rheingau.

Sulfites: Contains sulfites står det ofte på flasker solgt i USA. Enkelte er allergisk (svært sjelden) overfor svoveldioksid, og amerikanske myndigheter krever derfor at viner merkes.

Svoveldioksid (SO2) Kjemisk tilsetningsstoff som brukes for å beskytte vin (og mange andre næringsmidler) fra bakterier og oksidering. Dosene er heldigvis på vei ned, særlig i vin fra den nye verden, selv om du fortsatt kan støte på reltaitvt kostbar vin som stinker av svovel, spesielt fra Tyskland, Loire og Bordeaux.

Super Second: Noen av slottene tilhørende Médoc Second cru: Pichon Lalande, Pichon Baron, Leoville Lascases, Ducru Beaucaillou, Cos d''Estournel; som både smaker og koster like godt som Premier cru-slottene. Har etter hvert fått konkurranse fra andre Second Cru-slott: Lynch Bages, Palmer, La Lagune, Montrose and Branaire Ducru, Leoville Barton, Pichon Longueville og Rausan Segla.

Super Tuscan: (Italia) Vino da Tavola-viner fra topprodusenter i Toscana som lager vin utenfor reglementet til DOC. Vanligvis innebærer det 100 prosent Sangiovese (nå tillatt for DOC), og ulike blandinger med Bordeaux-druer.

Supérieur/Superiore (Frankrike/Italia) Antyder at druene har høyere modenhet enn vin uten betegnelsen.

Sur lie: Se Lie.

Svovel: Nødvendig tilsetning for å hindre ettergjæring på flaskene. Brukes som oftest med meget nennsom hånd. Kan fremkalle allergi. Se svoveldioksid.

Syre: Grovt sagt; uten syre ingen ordentlig vin. Et av struktuelementene i vinen.

Süssreserve: Anvendes i Tyskland og er tilsetting av ugjæret most for å øke sødmegraden på en gitt vin. Tilsetningen skal være av samme kvalitet og druesort, samt stamme fra samme egn, som den aktuelle vin.

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Guide
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.