Winemakers dinner 12. oktober i Oslo

Winemakers Dinner: Smak fantastisk lagringsdyktige viner fra det historiske vinlandet Libanon på Nedre Foss Gård

Opplev en Chateau Kefraya, en perle av en produsent fra ett av de lengst dokumenterte vinproduserende landene i Europa. På Nedre Foss har de komponert en velsmakende 5-retter spesielt tilpasset kefrayas viner og du er sikret en gledelig helaften
01 Juli 2021 - 09:00

Libanesisk vin har tatt fullstendig av i Norge, og ikke uten grunn. Dette er viner som viser eksepsjonell kvalitet langt utover prisen vi betaler for dem. De er lagringsdyktige, men kan også nytes umiddelbart.

vineyard blooming.jpg [2.96 MB]
En av Kefrayas vinmarker

Lokalisert i den sørvestre del av Beeka Valley produserer Chateau Kefraya sine edle viner. Med et slott bygget 1946 som like gjerne kunne vært hentet fra et romersk maleri, og med første vinstokk plantet i 1951 starter realiseringen av en drøm og en visjon for grunnlegger Michel de Bustros. Men det har vært en dramatisk reise til det vinhuset det er i dag. Den libanesiske borgerkrigen startet i 1975 og Kefraya ble okkupert av de stridende partene i 1982, bare tre år etter å ha produsert sin aller første vin. Under en periode var til og med vinmakeren bortført, og likevel overlevde både slottet og vinmarkene den libanesiske borgerkrigen. Og det skal vi være glade for!

Husk at du som abonnent på Apéritifs Mat og vinklubb får rabatt på dette arrangementet.

Se rabatten lenger ned på siden.

I dag er gjennomsnittsalderen på stokkene 30 år og produksjonen er helt nede på 35 hektoliter per areal. Dette resulterer i uttrykksfulle viner med god lagringsdyktighet. Vinplantene er omringet av pyracanthas, sypresser, eik, cedar og annen yrende fauna.

Eller som Michel sier:

vineyard 4.jpg [302.83 KB]«A wine-grower who loves his vines visits them, talks to them and touches them. The vine feels it and responds positively. There is certainly a communication between man and the fauna. Then, why not between man and the flora?»

Ch. Kefraya kan være stolte av å være familieeid og være den eneste produsenten i området som bare bruker egne druer. Vinhuset er franskinfluert og det er også derfor det er de franske druene syra, cabernet sauvignon, mourvedre og carignan som dominerer. Disse gir et komplekst smaksbilde av mørke frukter som er både sødmefulle og syrlige på én og samme gang. Svært anvendelige viner er dermed det du får oppleve med Kefraya.

Til tross for sin uheldige historie, særlig i nyere tid, har libaneserne klart å bevare sin lange vintradisjon. Det er funnet bevis på vinmaking her allerede 7000 år f.Kr. Det også er her det blir påstått at Vitis Vinfera ble temmet, druesorten som er opphavet til druetypene i Europa i dag.chai 3.JPG [815.59 KB]

Denne kvelden vil du altså få smake historie. Her vil du få muligheten til å oppleve hvordan de ferskere årgangene som er tilgjengelig for deg i dag, vil smake om du legger dem i kjelleren for å nyte dem om noen år. Sammen med Nedre Foss Gård og deres dyktige kjøkkensjef Erlend Sviland er det blitt laget en unik meny som komplimenterer disse vinene på aller beste måte, og sikrer oss en minneverdig og lærerik kveld.

Meny nedre foss X Kefraya.jpg [58.63 KB]
Kveldens meny. Endringer kan forekomme

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

Det er 1. mai, og en skinkestek med sprø svor og spennende tilbehør er dagen verdig.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.