Erstatningskrav mot Staten?

Norges største private akevittprodusenten, Gavin, reiser nå sak mot Norge for EFTA Surveillance Authority (ESA) for å få laget sine akevitter i Norge. - Vi har ventet over et halvt år på et positivt svar fra sosialminister Guri Ingebrigtsen, og nå er tålm
02 Februar 2001 - 02:00

Det holder ikke at departementet sier til oss at "spørsmålet om oppheving av monopolet for tilvirkning av brennevin er under utredning i de berørte departementer i forbindelse med arbeidet med delprivatiseringen av Arcus AS", sier Stranden

- Norske myndigheter har i minimum 6 år hatt muligheten til å endre lovverket for tilvirkning av brennevin. Det finnes ikke noe alkoholpolitisk argument for å opprettholde monopolet til Arcus Produkter. I våre brev til sosialminister Guri Ingebrigtsen fremholdt vi muligheten til å klage Staten inn for ESA, fremhever Stranden og peker på at både Sverige og Finland har fått mange nye private brennevinsprodusenter de siste årene. Gavin startet salget av sin første akevitt, Draug Akevitt, i november 1997 og har nå i alt fire akevitter og en absinth på markedet.

- Vi godtar ikke at regjeringen trenerer denne saken ytterligere, sier Arve Røys Stranden, som mener staten blander sine roller som spritprodusent og lovgiver når sosialministeren viser til at Arcus må privatiseres før Gavin skal få bevilling til å lage sin akevitt i Norge. - ESA har tidligere støttet oss i kravene om å få øl over 7 volumprosent solgt i Norge og å få Hooch og våre sidere Red og Green solgt i dagligvarebutikkene. Stranden håper derfor på full støtte i kravet om å få produsert sine akevitter og Bohem Absinth i Norge, påpeker han.

Gavin ser på mulighetene for å reise et større erstatningskrav mot Staten. Grunnlaget for rettssaken er myndighetenes manglende endring av lovverket for brennevinsproduksjon. - Dette skulle ha vært gjort da myndighetene i 1995/96 ga private aktører anledning til import og salg til serveringssteder og Vinmonopolet. En positiv avgjørelse i ESA vil kunne være utslagsgivende i en slik sak, sier Stranden.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Ukens drink