- Et råttent spill

Flere ansatte kommer hjem som en "oppvridd vaskeklut" etter endt arbeidsdag på hotell i Oslo. Det hevder Hotell- og Restaurantarbeiderforbundet.
14 Juni 2007 - 03:49

Nylig mente forbundet at bransjen måtte rydde opp i vikarbruken. Men i LO-aktuelt går fagforeningen enda lenger. Der fortelles det om en hverdag uten kontrakter, turnus, pauser eller overtidsbetaling.

Betydelig oversikt
Birgit Tandberg og Mandip Kaur i fagforeningen beskriver forholdene i store deler av hotellnæringen som et råttent spill. De sitter på betydelig oversikt over arbeids- og lønnsforholdene på Oslo-hotellene, skriver LO-aktuelt.no.

- Noe av det verste er de såkalte "ringehjelpskontraktene". Det er et slags opplysningsskjema for arbeidsgiver, og ingen arbeidskontrakt, som alle etter loven har krav på, sier de to.

19 timer i døgnet
På skjemaet står det ingenting om arbeidstid, turnus, lønn eller pauser.

- Det var en ekstrahjelp som begynte kl 05 om morgenen og gjerne arbeidet til midnatt. Det er 19 timer på ett døgn. Samme ekstrahjelp hadde over 400 timer på en måned, mens normen for dette turnusarbeidet er 154 timer, sier Kaur.

Flere rom
Før var malen gjerne at man skulle rengjøre 18 rom om dagen. Nå er det mange som har krav på seg til å rengjøre 20 - 25 rom på skiftet.

- Dette fører til et voldsomt press for å jobbe fort. Mange blir jo redd for ikke å bli innkalt på nytt, sier de to tillitsvalgte.

I følge fagforeningen gjelder ikke dette bare "bakgårdshoteller".

Også de beste
- Nei, langt ifra. Dette gjelder selv de "beste" hotellene. Jo større et hotell er, jo flere ansatte, og jo mer snusk. Disse uholdbare forholdene gjelder for mange personer på de fleste hoteller i Oslo, påstår Kaur.

Grovt sett regner de to fagforeningsfolkene med at det fins 100 000 som jobber i bransjen i Norge og at omtrent 70 000 sogner til deres organisasjonsområde.
Det er 11 000 medlemmer i Hotell- og Restaurantarbeiderforbundet, som nå er en seksjon i Fellesforbundet.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske