De svenske importørene Hermansson & Co og Enjoy Wines & Spirits er felt for ulovlig markedsføring.
Sistnevnte annonserte for rosévinen Girasol i magasinet Emma med bilde av et sommerlandskap fulgt av teksten ”Summertime is in your heart”. Sammenkoplingen av sommer og alkohol bryter med alkohollovgivningen, konstaterer alkoholgranskningsmannen.
Hermansson & Co strøk etter at avsenderen i en reklamekampanje ikke kom tydelig fram. Etter regelverket skal en annonse inneholde informasjon som gjør at leseren kan fastslå hvem som står bak budskapet.
I Sverige kan en annonse for alkohol bare inneholde et foto av selve varen eller råvaren som inngår i produktet. Bildet kan vise én gjenstand og ett varemerke. Importører forsøker stadig å sprite opp reklamemateriell, skriver WOW News. Det er ikke smart, ifølge alkholgranskningsmannen.
– Det er ingen god idé å eksperimentere. Loven er tydelig, og forsøk på å tøye den kan føre til enda strengere regelverk, sier Mattias Grundström til nettstedet.