Fløteis er spesialitet
Gourmet fløteis fra Iskremgarden på Jæren er godkjent som Spesialitet.
Redaksjonen
26 Mars 2009 - 09:00
- Spesialitet-merket vil øke salgsområdet vårt og vi får enklere innpass i butikk, tror ekteparet Grete og Ole Morten Høiland.
Gründerekteparet tror også at forbrukere vil være mindre skeptiske til å prøve en ny is når de ser at iskremen er stemplet med Spesialitet-merket.
Hårete mål
I 2008 produserte Iskremgarden 50 000 liter is. Målet for 2009 er 100 000 liter. Det totale målet for de neste fem år er 330 000 liter.
- Skal man nå langt må man satse, er mottoet for ekteparet som overtok familiegården i 2003.
I 2006 ble den første isen produsert.
Tilfeldig start
Inspirasjonen til å starte gårdsproduksjon med bruk av melk fra egne kyr oppsto etter at Ole Morten Høiland tilfeldigvis kom over en artikkel om en bonde i Skottland som gjorde suksess med iskrem.
- Vi syntes også at isen i Norge var litt kjedelig og ville lage is på gamle måten, sier Grete Høiland.
Nytt design
I februar lanserte Iskremgarden nytt design med bruk av nynorsk.
- Vi ville lage et design som står i stil med den eksklusive iskremen vår. Nynorsk føltes også mer riktig siden det blir mer bygdeaktig. Vi jo kommer fra bygda, sier Grete Høiland.
Fyldig iskrem
I sin godkjenning har KSL Matmerk lagt vekt på at produktet er utviklet av ekteparet selv på en tradisjonsrik generasjonsgård med melkeproduksjon.
Det er også lagt stor vekt på produksjonsmetodene som bidrar til en fyldig og fersk iskrem med nøye utvalgte smaker.
Det er brukt fersk melk fra egen gård, noe som hever iskvaliteten fordi melken kun må pasteuriseres en gang.
Forsiden akkurat nå