Vinsmaking Oslo 6. September

Fordyp deg i sangiovesedruens kvaliteter med Master of Wine Sebastian Bredal

Vi gir deg en gylden mulighet til å smake 7 viner fra topp-produsenter som alle tolker sangiovesedruen på ulike måter.
05 Juni 2021 - 10:54

Hvis du tror at sangiovese kun dyrkes for å brukes i enkle viner fra Chianti, må du tro om igjen. Mandag 6. september vil Sebastian Bredal guide deg gjennom de forskjellige stilene som sangiovese har å by.

iStock-1053046018.jpg [9.85 MB]

Hovedsete for kvelden blir selvsagt Toscana og alle variasjonene som finnes der. Fra kirsebærspregede chiantier til voluminøse brunelloer er sangiovese en drue som krever din oppmerksomhet. I løpet av denne smakingen kommer du til å nå et nytt nivå av forståelse for denne druen som har så mange navn.

Som en gammel drue med mye historie har italienerne kultivert den i flere retninger og laget omstridte varianter som har endret vinloven der den har vært. Dette og mer til er det Sebastian vil formidle til deg med kunnskapen sin.

Sebastian Bredahl.jpg [4.09 MB]Sebastian Bredal er portfolio director hos Symposium Wines, et vinimportselskap han selv startet i 2009. I dag er Symposium Wines en del av Arcus-Gruppen og er blant de ledende leverandører til Vinmonopolet og restaurant-bransjen i landet. Sebastian er en av rundt 400 i verden som kan titulere seg som Master of Wine; den vinutdannelsen i verden med høyest anerkjennelse. Han skal trygt lede oss gjennom en kveld med den legendariske druen Sangiovese fra Toscana.

Kveldens viner er fra forskjellige produsenter og alle er skoleeksempler for sine områder og stiler. Poggio al Sole er et familieid hus som holder til å hjertet av Toscana, rett ved Chianti. Johannes og Kathrin Davaz kom fra deres vinmarker i Sveits for å etablere en bærekraftig, og senere økologisk vingård på 90-tallet. I dag eier de 24 hektar med viner fra mellom 320-480 m.o.h. som de dyrker med kjærlighet for at deres sønn, Valentino, skal få være med og drifte vineventyret. Vi får smake tre varianter fra Poggio al Sole denne kvelden. De tre er deres Trittico, deres Chianti Classico og deres Casailia Gran Selezione

Litt lenger sørøst, i Montepulciano, holder Cantina Dei til. Der er det Caterina Dei som holder i tøylene. Som navnet tilsier, er dette også en familiedrevet gård. Hun bærer en stor arv da familiens vino nobile de montepulciano var en av de første kvalitetsstemplede vinene i 1980, DOCG. Derfra får vi smake er Dei`s Vino Nobile di Montepulciano

Som et lite avvik fra Toscana skal du bli introdusert for Chiara Condello som holder til i Predappio, Emilia-Roagna. Allerede en kommende stjerne etter kun to årganger. Med åpne kar og spontanfermentering har hun gått sin egen vei for hva hun mener sangiovese skal være. Hennes sangiovese di Preddappio

_02B0144s.jpg [1.98 MB]

Ingen smaking uten en brunello. Her er vi så heldige at vi kan introdusere deg for Talenti, og som navnet tilsier, en svært talentfull produsent. Riccardo Talenti, barnebarn av grunnlegger Pierluigi, har holdt på det tradisjonelle og lager i dag svært balanserte viner. Talenti Brunello di Montalcino 2016 vil være kveldens vin fra dette huset.

Disse produsentene og mer, Så hold av denne kvelden og du vil få smake hvor mange uttrykk denne druen kan gi, få høre hvorfor den har forført oss over tid og få innføring i hva den kan brukes til. Du vil forlate smakingen med en helt ny forståelse av sangiovese.

Teknisk smaking Sangiovese druer.jpg [53.42 KB]

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.