Fredagspilsens muligheter

Tar vi godt nok vare på de mulighetene markedet byr oss? Det bør alltid være et grunnleggende spørsmål i en hver virksomhet uavhengig av bransje. Et stadig tilbakevendende spørsmål som like selvfølgelig får forskjellige svar avhengig av hvordan markedet u
13 Mai 2003 - 02:00

Jan H. Amundsen
Foto: Eva Brænd

I såkalte dårlige tider er det enda mer tvingende nødvendig å ta vare på markedsmulighetene enn når det flyter av melk og honning. Utnytter ikke du muligheten, kan du banne på at noen andre gjør det og høster det du kunne ha gjort.

For noen uker siden kunne vi eksempelvis lese i Dagens Næringsliv at vi nordmenn er europamestere i fredagspils. En undersøkelse gjennomført av nettstedet Monster i 13 land og der hele 11.433 har svart, viser at nordmenn er de som er ivrigst til å gå ut med kolleger etter arbeidstid. Hele 23,6 prosent sier at de gjerne går ut en eller flere ganger i uken. Hvis ikke bransjen ser det som en gedigen markedsmulighet, kommer den aldri til å oppdage at slike finnes. Men har den gjort nok for å utnytte potensialet som ligger i vår hang til å være enda mer sammen med de vi tross alt tilbringer mesteparten av vår våkne tilstand i lag med?

Fredagspilsen er et godt innarbeidet uttrykk som de fleste vet hva innebærer. For mange en institusjon. Med andre ord markedsmuligheten som undersøkelsen peker på er ikke et nytt luftig fenomen. Fredagspilsen har lang tradisjon og det gjør det kanskje enda merkeligere at så få har sett mulighetene med å tilrettelegge produktet sitt for å gjøre nettopp denne ekstra samlingsstunden til noe enda lettere å ty til.

Når vi sier legge forholdene til rette for, betyr det ikke automatisk lavere priser eller Happy Hour. Det er nemlig ikke på grunn av pils til halv pris at folk søker sammen etter arbeidstid. Snarere for å utvide samværstiden og i andre omgivelser enn hva arbeidsplassen byr på. Folk trives med andre ord med hverandre, og vi kan hjelpe dem til å få det enda triveligere ved å by dem produkter som løfter stemningen og slik at de blir enda lenger. Dermed kjøper de mer av oss og ikke minst kommer tilbake neste fredag for å repetere forrige ukes suksess.

Ola og Kari spiser helst middag klokka 17, og etter en lang dag på jobben er de garantert like sultne som ellers i uka når de entrer dørstokken din. Du driver ikke matservering, sier du, og serverer peanøtter og potetgull. Kanskje er det nettopp litt matservering du skal tilby for å utnytte markedsmulighetene. Det finnes mange leverandører til bransjen som tilbyr enkle og velsmakende ferdigretter som det tar minimalt med tid å tilberede og som det finnes gode inntekstmuligheter i for den som vet å utnytte dem.

Kanskje fredagspilsen ikke skal være pils eller garantert ikke kan være det for alle som har lyst til å gå ut med kollegene. Mange bruker bilen på jobb og dermed blir fredagspilsen en umulighet hvis ikke du har et godt alternativ. Et alkoholfritt alternativ som oppfattes som minst like godt og sosialt akseptert som det å sitte med en duggfrisk pils i hånden. Kanskje klarer du å trekke enda flere folk til ditt sted som att på til er sultne. Det vil være å ta vare på markedsmulighetene på en innbringende måte.

Jan H. Amundsen
Ansvarlig redaktør Apéritif

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.