God smak for hånden

Nå kan du få frem den gode urtesmaken selv uten grønne planter i vinduskarmen. Knorr byr på to typer smaksforsterkere med både lang holdbarhet og den gode smaken i behold.
26 September 1997 - 14:45

Friske urter har invadert det norske kjøkken. Persille og gressløk har fått konkurranse fra basilikum, timian, salvie og mange flere i å dekorere og smaksette maten. Mange misliker imidlertid å ha urtepottene på kjøkkenbenken. Bruker du dem ikke opp i løpet av en helg, kommer det ofte små fluer opp av jorda i pottene. Og fluene kan lett bli uønsket krydder i maten. Urtene har dessuten lett for å tørke hvis de ikke får nødvendig stell, og det skjer jo ofte i en travel hverdag. Dessuten er friske urter ganske dyre i bruk, særlig hvis du ønsker å ha alle valgmuligheter for hånden til enhver tid. Men når alternativet er tørkede urter, ser de fleste gjennom fingrene med problemene eller lar rett og slett urter være urter. CPC Foods og Knorr har lansert et unikt konsept under navnet Urtehaven. En helt spesiell konserveringsprosess sørger for at de friske urtenes aroma beholdes tilnærmet 100 prosent. De finhakkede urtene blandes med olje og salt og gjennomgår en dehydreringsprosess som er avsluttet innen fire timer etter høsting. For forbrukermarkedet selges urtene som terninger, litt større enn buljongterninger, men har altså ikke noe med buljong å gjøre. Bruksområdene er nærmest ubegrensede. Terningene smelter lett i kontakt med varme og er usedvanlig enkle å bruke: Til å smøre ildfaste former med i stedet for olje/margarin, til å legge direkte på kjøtt og fisk under tilberedning, som utgangspunkt for kryddersmør og som smakstilsetting i sauser, marinader og dressinger. Siden urtekrydderet inneholder salt, må salt brukes med forsiktighet både før og etter at krydderet er tilsatt. Krydderet skal dessuten tilsettes mot slutten av koketiden for at den friske urtesmaken skal beholdes i størst mulig grad. Arne Jermstad, kjent fra tv-skjermen, og daglig leder av kompetansesenteret Matpakken AS har vært delaktig i produktutviklingsfasen og dermed ansvarlig for anbefalingene hva gjelder bruksområder: For eksempel persille og hvitløk i potetmosen (laget av mandelpoteter og jomfruolje) eller basilikum/timian i rotmos av kålrabi og gulrot. Krydderet kan selvfølgelig brukes i ris og pasta. Husk bare å røre i litt olje til slutt. Hva med å gi fiskepuddingen nytt liv: Varm fiskepudding serveres med grønnsaker surret i olje og tilsatt persille/hvitløk-krydderet, samt en saus som lages slik: Reduser usaltet fiske-/blåskjellkraft, tilsett fløte, reduser videre, monter med smør og til slutt en passe dose persille/hvitløk-krydder. Scampi er lett å få god smak i på denne måten: Rens scampi (fjern tarmen som sitter i ryggen), fres finhakket hvitløk i olje samt timian/basilikum-krydder, legg scampiene i blandingen, vend dem og server så snart de er blitt rosa. Som ekstra smaksforsterker byr Knorr også på Fonder som er kraftkonsentrat. De færreste har tid eller ork til å koke kjøtt- eller fiskekraft, en nødvendig komponent for å oppnå toppresultater i kjøkkenet. Knorr har laget fire varianter: Kalv, Fisk og vin, Kjøtt og vin samt Vilt. Fondene kan brukes ublandet i maten som topping, det vil si som siste smaksløft til retten, eller de kan spes ut med vann. 1/3 dl gir 1 liter kraft som jo må koke inn, eventuelt sammen med vin, og til slutt jevnes for å bli god saus. Det enkleste er imidlertid å tilsette fonden ublandet i den usaltede sausen. Finnbiff 2-3 porsjoner 300 g finnbiff (reinsdyrkkjøtt i tynne strimler) 1 liten løk 2 dl fløte 2 dl vann 2 ss Knorr Fond Vilt 2 ss tyttebærsyltetøy 1/4 ts salt 2 ts Maizena jevner brun type 1/2 ts salt pepper Stek kjøttet og løken godt (ikke for sterk varme) i olje, smør eller margarin. Ha deretter i de øvrige ingrediensene for å jevne med Maizena til slutt. La koke i ett minutt. Pannestekt kyllingfilet med dijonsennep og fløte 4 porsjoner 4 kyllingbryst 2 dl fløte 1 dl vann 1/2 ss Knorr Fond Kalv 1/2-1 ss dijonsennep frisk estragon Brun kyllingbrystene. Hell på vann, fløte og fond i pannen, rør i sennepen. La trekke til sausen har en passe tykk konsistens. Da er også fileten ferdig. Smak til med salt, pepper og finhakket estragon. Wokede grønnsaker med kalkun 4 porsjoner 400 g kalkunkjøtt 2 ss soyasaus 1 ts tørket ingefær 2 ss olje 1/2 kinakål 2 gulerøtter 1 løk 2 terninger Knott Urtehaven Persille & Hvitløk Skjær kjøttet i strimler. Bland soya, ingefær og olje i en skål og legg i kjøttet. La kjøttet marinere mens du tilbereder grønnsakene. Skjær grønnsakene i tynne strimler og bland dem i marinaden. Stek kjøtt og grønnsaker i en varm panne (gjerne wok) til grønnsakene er såvidt møre. Tilsett eventuelt litt ekstra olje. La urteterningene smelte i blandingen og server med jasminris.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Ukens drink