Hansa overtar Heineken i Norge
Hansa Borg Bryggerier har i dag inngått avtale om import og lisensproduksjon av Heineken i Norge. Hansa mener at Heineken har potensiale til å bli det største internasjonale merket i Norge er glad for å ha fått merket i sitt sortiment.
Redaksjonen
30 Januar 2003 - 01:00
- Heineken er verdens største internasjonale ølmerke og avtalen sikrer oss rettighetene til import og produksjon av Heineken i Norge, sier administrerende direktør Tor Andersen i Hansa Borg.
Norske forbrukere har blitt kjent med Heineken gjennom profilering i filmer og turneringer, på ferietur til Thailand eller på forretningsreise til New York, og nå kan de finne det samme ølet på barer og restauranter. Dette er internasjonale sponsorater som har god synlighet også for den norske forbruker, mener Andersen.
Men avtalen en også en god mulighet for nederlenderne. - For å bli et betydelig internasjonalt merke i Norge er det nødvendig å være representert av en nasjonal aktør. Hansa er en partner som vil gi verdenskjente Heineken den nødvendige slagkraft i det norske markedet, mener Andersen.
Inntil nylig var det det nå nedlagte Boulevard beverages som sto for distribusjonen i Norge. I Sverige var Heinekens posisjon for to år siden den samme som i Norge, med import gjennom en mindre agent. - Etter at Spendrups overtok rettighetene har Heineken vokst fra to til nesten 10 mill. liter på årsbasis. Dette viser hvor viktig det er å ha rett partner, sier Andersen, som mener at Heineken er et av få internasjonale merker som virkelig har potensiale til å vinne betydelige markedsandeler i Norge.
Forsiden akkurat nå