Hvem blir Årets Hulda?

Førstkommende søndag er det igjen duket for kvinnenes egen kokkekonkurranse, Hulda. Den går av stabelen for andre året på rad. Stedet er Mat og Drikke- Norges Varemesse på Lillestrøm. Ta deg en tur og få med deg den spennende seansen.
18 November 2004 - 18:41

Norske kvinnelige kokker har nå fått sin egen konkurranse - Årets Hulda. Denne kokkekonkurransen startet i 2003 og arrangeres i år altså for andre gang. Ca. en tredjedel av medlemmene i Norges Kokkemesteres Landsforening er kvinner og det utdannes like mange jenter som gutter til kokkefaget; et faktum som vi ikke finner igjen på konkurransearenaen. Der er mannsdominansen fremdeles stor- bortsett fra på lærlingenivå.

Arrangør av konkurransen er:
w Kokkenes Mesterlaug,Oslo
w Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker(OFG)
w TINE BA
w Sportex

Huldakomiteen har saumfart landet og valgt følgende finalister:
w Kari Innerå (22 år), Restaurant "En smak av oliven", Harstad
w Charlotte Mohn (26 år), Opaker Gård, Kirkenær/ 2 Kokker Partyservice ANS
w Nina Kristoffersen (27 år), Ylajali, Oslo
w Christine Sandven Skorpen (24 år), Eurest/Norsk Hydro, Bergen
w Siv Hilde Lillehaug (41 år), Nordland Fiskerifagskole, Gravdal, Lofoten
w Lise Finckenhagen (28 år), NRK Forkost-TV, Oslo

Kom og se finalistene i aksjon i Hall C på stand 01-52
Finalistene skal konkurrere med sine innsendte menyer. Alle skal lage forrett, hovedrett og dessert til 12 personer på 5 timer. Presentasjon av den første forretten skjer klokken 13.00. Deretter går det slag i slag. Detaljene vil bli vist direkte på storskjerm og det er god plass til publikum på tribunen. Mesterkokk Eyvind Hellstrøm er hoveddommer og har i tillegg med fjorårets vinner - Årets Hulda 2003 Gunn Beate Helgås, som en av sine 6 meddommere.

TV-matmor Ingrid Espelid Hovig vil foreta premieutdelingen kl. 15.30.

Premier:
w 1.plass: Gavesjekk på kr 15.000,- tittelen Årets Hulda, pokal og kokkejakke
w 2.plass: Gavesjekk på kr 5.000,-
w 3.plass: Gavesjekk på kr 3.000,-

De andre tre kommer på delt 4.plass

Vi håper selvsagt på stor oppslutning blant supportere og publikum og lover en spennende dag som kan inspirere kvinnelige kokker til å bli mer synlige i kokkelandsskapet.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.