Hvem vinner tur til Frankrike?

Oppskriftene har strømmet inn til VG Nett og Apéritifs store konkurranse NM for amatørkokk. Nå er den slutt, og den som har sendt oss sin beste ørretoppskrift vinner en tur til Frankrike. Vinneren kåres 25. september
05 September 2005 - 13:00

Her ser du hva og hvem du konkurrerer med, dagens leseroppskrifter i uken som gikk - og vi fortsetter med å kåre en slik fram til mandag 12. september. Alle bidrag er selvsagt med i utvelgelsen av finalister til finalen den 25. september.
Tirsdag 30.08.05: Ørret à la villskog
Onsdag 31.08.05: Ørret i pakke
Torsdag 01.09.05: Ørret med rotgrønnsaker
Mandag 05.09.05: Spicy ørret med tzatsiki
Fredag 09.09.05: Orientalsk ørret
Mandag 12.09.05: Limemarinert ørret

Konkurransen er nå over. Vinneren kåres under All verdens vin den 25. september.

Det er Apéritif og VG Nett i samarbeid med Eksportutvalget for fisk som arrangerer oppskriftskonkurransen og NM for amatørkokker. En jury fra Gastronomisk Institutt plukker ut to finalister. De møtes til kokkekamp i Oslo Spektrum 25. september under messen All Verdens Vin, der de vil ha hver sin kokk fra instituttet ved sin side. Akkurat som på TV, med scene og det hele og tv-kokken Ole-Martin Alfsen som programleder.

Reglene for å delta er veldig enkle
Du skal lage en hovedrett med ørret. For øvrig er det fullstendig opp til deg. Ørreten kan kokes, stekes, spekes, graves, grilles - eller spises rå?. Hvilke andre råstoffer kan brukes? Du bestemmer. Kun fantasien setter grenser. Med andre ord. Du har absolutt alle muligheter til å være kreativ når du komponerer din rett. Selvfølgelig forutsetter vi at retten er selvkomponert.

Er du faglært kokk eller arbeider du som kokk, kan du ikke delta.

Spennende premie til vinneren
Vi lover vinneren en helt spesiell opplevelse og ikke minst en premie utenom det vanlige: Langweekend i Cognac for to personer hvor dere er gjester hos familien Bache-Gabrielsen (klikk for artikler).

Program:
● Omvisning hos Bache-Gabrielsen
● Prøvesmaking med Kjellermester Jean-Philippe Bergier
● Middag med Bache-Gabrielsen
● Besøk hos en av deres destillatører
● Besøk hos deres eikefatleverandør
● Guidet tur i regionen og selvfølgelig tid til fri disposisjon
Reisen inkluderer fly, hotell og måltider.

Du kan også vinne en blender og andre hendige kjøkkenapparater fra Wilfa.

Vi deler også ut bokpremier:
SPIS MEG
En kokebok laget med kjærlighet til havet og dets mangfold av fisk og skalldyr.

Dette er en stor og flott fiskekokebok med lekre fiskeretter for alle fiskeglade, utgitt av Schibsted.

Disse sponser også NM for amatørkokk:

Juryen
Foruten norgesmester i kokkekunst 2005 Erling Stenersen Sundal skal ansvarlig redaktør og matspaltist Aase E. Jacobsen fra Apéritif og matfaglig konsulent Ingebjørg Moe fra Eksportutvalget for fisk som jury ha sitt ord med i laget. De skal plukke ut to finalister som møtes til kokkekamp i Oslo Spektrum under messen All verdens vin 25. september. De skal imidlertid ikke kjempe alene. Med seg får de hver sin superkokk fra Gastronomisk Institutt. En meget kompetent jury kårer den beste amatørkokken og sender dermed vinneren med følge til Bache-Gabrielsen.

Siste frist 12. september
Du må sende inn oppskriften din innen 12. september. Vil du sende med et bilde av retten, har du alle muligheter til det, men det er absolutt ingen betingelse for å delta.

Hverdag mens konkurransen pågår presenterer vi en av lesernes oppskrifter både på VG Nett og her på aperitif.no.

Les dette før du sender oppskriften din
VG Nett og aperitif.no forbeholder seg retten til fritt å publisere oppskriften med bilde du sender oss. Selvfølgelig med angivelse av hvem som har sendt den inn og eventuell fotograf.

Her kan du lese mer om ørret og samtidig la deg inspirere av 15 flotte ørret-oppskrifter

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker