I Apéritifs niende år på markedet konstaterer vi også at vinforbruket nærmest er fordoblet i løpet av samme periode. Det vil vi ikke på noen måte ta æren for alene. Likevel har vår plass som Norges største nettsted om mat og drikke utvilsomt vært med på å få folk til å forstå at rødvin ikke bare er rødvin og at det å kombinere mat og drikke er noe annet enn å ta den første og beste flasken med vin for å drikke den til reinsdyr eller laks.
Jan H. Amundsen Foto: Eva Brænd |
I vårt niende år har vi på nettet også innledet samarbeid med Norges desidert største nettavis; vg.no der vi hver dag leverer stoff. Det tar vi som en solid anerkjennelse av at det vi leverer holder både høyt journalistikk og faglig nivå. Eksempelvis bruker vg.no vår redaktør Aase E. Jacobsens faste spalte Ukens vin i vg-drakt. Like fullt setter vi også en annen rekord dette året ved at vi faktisk har formidlet hele 12 000 bestillinger fra privatpersoner til Vinmonopolet via våre nettsider i løpet av 12 siste månedene.
Og mens vi fremdeles er i det niende året, minner vi alle ølfrelste om at vi like før ferien lanserte blad nummer tre i Apéritif-familien. ØL Apéritif heter nyskapningen som også folk utenom bransjen kan lese. Det er til salgs i Narvesen og inneholder ikke reklame for alkoholdige produkter - som folk normalt tar skade av bortsett når den presenteres på engelsk i blader som også selges i de samme butikkene som ØL Apéritif.
Endelig i det niende året opplever vi at KrF lanserer nok et forslag som bekrefter vår oppfatning om at partiet ikke helt har klart å fri seg fra svartsynet på alt som heter alkohol. Da ser vi selvfølgelig bort i fra at Svarstad Haugland i yngre år markedsførte seg selv som "et glass rødvin en gang iblant"-drikker. Nå skal ølet inn på Polet foreslås det. Årsaken er at den såkalte rusbrusen må bort fra butikkhyllene. Vårt håp er at når vi legger på oss ni år til er dette en død debatt. Men hvem vet hvor politikerne hopper?