- Vi har permittert en del folk på Hovda fordi det ikke har vært gjester, og om noen hevder de har lønn til gode fra meg, er det ikke riktig. Vi har holdt stengt på grunn av sviktende besøk, og skal nå gå i gang med å pusse opp flere rom og spisesalen. Vi har flere bestillinger i mai og utover sommeren, og fra høsten er det igjen full fres. Problemene vi opplever på Hovda nå, er heldigvis forbigående, sier han.
Ingen gjester
Ikke en eneste gjest besøkte Hovda Hotell i Tisleidalen i Fagernes i påsken.
Redaksjonen
17 April 2009 - 16:23
Den siste gjesten forlot hotellet søndag 15. mars. Ansatte har ikke fått lønn for mars måned.
- Vi har gjentatte ganger fått lønnen utbetalt for sent. Nå er tålmodigheten slutt. Vi har ikke annet valg enn å gå til skifteretten med lønnskravet vårt om det ikke skjer noe veldig snart.
Det sier bar- og restaurantsjef Arild Vestgård og kjøkkensjef Harald Strand til avisa Valdres.
Uregelmessigheter
Vestgård er fortsatt operativ i jobben, og Strand er permittert fra stillingen. Sammen med to andre ansatte har de ikke mottatt lønn for mars måned.
- Jeg for min del er permittert til juni, og trenger både lønn for mars og feriepengene jeg har til gode for å betjene mine økonomiske plikter. Vi har opplevd uregelmessighet med lønnsutbetalingene fra Kai Egil Larsen en rekke ganger, men nå er det slutt med tålmodigheten, sier Harald Strand.
Kai Egil Larsen har eid og drevet Hovda hotell siden 2006, og har blant annet skilt ut seks leiligheter fra hotellet. I tillegg eier og driver han Eidsbugarden høyfjellshotell, som er underlagt tvangssalg fra en bankkreditor.
Ser mørkt ut
- Fortsetter det slik, ser det mørkt ut for videre hotelldrift på Hovda. Frem mot sommeren går vi en stille tid i møte, men det er første gangen at det ikke har vært gjester hos oss i påsken.
Det kommer først og fremst av at eieren ikke har markedsført hotellet, mener Arild Vestgård.
De ansatte har sendt et brev til Larsen der han får en frist til å ordne opp med det lønnsmessige etterslepet.
Både Vestgård og Strand har jobbet i hotell- og restaurantbransjen i flere tiår, men har aldri opplevd noe lignende som dette.
Skal pusse opp
Kai Egil Larsen er på sin side av en helt annen oppfatning.
Forsiden akkurat nå