Irsk storeslem i østers-EM

Det ble en helirsk seierspall i helgens EM i østersåpning, med Stephan Nolan som ny Europamester. Beste norske kom på åttende.
02 Mars 2010 - 20:00

Aldri har vel startfeltet i et østersmesterskap vært sterkere enn hva vi så i helgens EM i Gøteborg.

18 østersåpnere fra i alt 11 nasjoner stilte til konkurransen, hvorav regjerende verdensmester Xavier Caille og fjorårets europamester Michael Moran var blant deltakerne.

Men det var altså den irske teologistudenten Stephan Nolan som til slutt skulle sikre seg seieren med knappe fire sekunders margin foran Michael Moran.

Nervøs vinner
Etter de innledende rundene var det dog ikke Nolan som pekte seg ut som en vinnerkandidat.

- Jeg var utrolig nervøs under den innledende runden, og skalv skikkelig på hendene når jeg skulle åpne, sa Nolan til Apéritif etter seieren. Nolan endte på en sjetteplass etter de innledende rundene.

- Jeg hadde egentlig ikke regnet med at jeg skulle ha noen sjanse mot Michael Moran og Micheal Kelly i konkurransen, for de jobber jo med disse østersene hver eneste dag, fortsetter Nolan.

- Selv har jeg ikke de samme mulighetene til å trene som de har, for de periodene på sommeren hvor jeg jobber ved Moran's Oyster Cottage er det hovedsakelig gigasøsters vi åpner. Det er bare rundt juletider jeg har fått muligheten til å åpne de irske flatøstersene som det konkurreres i.

Nervøsiteten til Nolan fra de innledende rundene var dog forsvunnet som dugg for solen under semifinalen, for med bare ett eneste tillegg og nesten full bonus sikret han seg ikke bare en plass i finalen, men også premien for beste presentasjon.

Helirsk seierspall
Nolan fikk følge på seierspallen av Michael Moran på andre og Micheal Kelly på tredje, mens verdensmesteren Caille fikk den noe forsmedelige fjerdeplassen.

- Jeg er utrolig glad på Stephens vegne, og unner han virkelig denne seieren, sier fjorårets vinner Michael Moran til Apéritif etter konkurransen.

- Det er rart, men jeg visste det innerst inne at han hadde vunnet med en gang vi var ferdige med finalen og holdt på å gratulere ham med seieren allerede da, sier Moran videre.

Hederlig innsats
Det holdt nok ikke helt inn for Norges to deltakere, Heini Petersen og Xiang Xu i årets mesterskap.

Petersen kjempet seg videre til semifinalen fra de innledende heatene, men måtte til slutt ta til takke med en åttende plass hvor 26 sekunder skilte ham fra en plass i finalen.

- Det er greit å ikke gå til en finale når det skiller så mye, sier Petersen.

- Selv følte jeg at både presentasjonen og tiden var god nok til å gå til finalen, men det er et utrolig sterkt heat og de andre var bedre enn meg denne gangen, fortsetter han.

Xiang Xu fikk dessverre med seg litt for mange tilleggssekunder i den innledende runden til å kunne sikre seg en av de åtte semifinaleplassene og endte til slutt på en 14. plass.

Begge de norske deltakerne kan allikevel være fornøyde med årets europamesterskap etter å ha forbedret seg fra fjorårets mesterskap hvor Petersen endte på 10. plass mens Xu fikk en 18. plass.

Nå er det Nordisk mesterskap i Grebbestad den første helgen i mai som står for tur for de to norske østersåpnerne.

Liten nordisk skuffelse
Svenskenes to håp, Lars Karlson og Niklas Wiklund, slo begge tidligere verdensmester Hasse Johanneson i fjorårets svenske mesterskap, så forventningene til finaleplasser og medaljesjanser var høye.

Begge tok seg videre til semifinalen, men de tre irene og verdensmesteren Xavier Caille satte kjepper i hjulene for hjemmefavorittene denne gang.

Danmarks Simon Toensager og Henrik Surina, samt Finlands Martin Söderström nådde i de innledende rundene dessverre ikke opp til å være med å kjempe i teten.

Smakfull ramme
Årets EM i østersåpning ble arrangert av Oyster Opening Competition for sjette gang, og ble avholdt under den store matmessen Passion för Mat som fant sted i Gøteborg den 26. - 28. februar 2010.

Hvert land kunne i årets europamesterskap stille med sine to beste østersåpnere, i tillegg til at regjerende nordisk mester og regjerende europamester hadde en plass i konkurransen.

Årets Passion för Mat ble en stor suksess med mer enn 6 000 besøkende på lørdagen da EM ble avholdt, og ca 10 000 besøkende i løpet av hele helgen.

Under messen kunne de besøkende selv smake hvor forskjellige østers kan være på smak i det både irske flatøsters og franske gigas sammen med godt drikke i en egen østersbar.

Men de besøkende kunne også prøve svenske østers fra Everts Sjöbod i Grebbestad. Disse østersene var det derimot vanskelig å få tak i til messen på gunn av all isen, så dykkerne måtte kutte hull i isen før de hentet opp de svenske flatøstersene.

Resultatliste EM i østersåpning, Gøteborg, Sverige 27. februar 2010:

Finale:

18.

Tsjekkia

Libor Bad'ura

Foto: Gaute Gusrud/ Thor Brødreskift (østersbilder)

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Ukens drink