Italiensk på sitt beste

Ett blikk på denne italienske kokeboken og du lurer ikke lenger på hvorfor det stadig kommer nye på bøker om italiensk mat på markedet uten at vi går lei: Det italienske kjøkken er så mangfoldig og rikt at vi aldri blir utlært.
14 Juli 2001 - 15:34

Til bords i Italia er en sjarmerende, personlig Italia-hyllest, skrevet av den amerikanske matskribenten, læreren og forfatteren Michele Scicolone. Etternavnet røper en nær tilknytning til Italia, selv om hun er bosatt i New York og ellers skriver for blant andre Washington Post, Gourmet Magazine og Eating Well. Og poenget med å understreke opphavskvinnen er at i flommen av kokebøker - og det finnes virkelig mange italienske kokebøker - er det noen få du ikke bør komme utenom.

Til bords i Italia tilhører denne kategorien. Den har format til å bli en klassiker, redigert som en gastronomisk reise gjennom ulike italienske landsdeler. Hadde noen utlyst en konkurranse om verdens vakreste geografiske navn, ville nok Italia vunnet helt suverent. Smak på disse, for eksempel: Umbria, Piedmonte, Toscana, Liguria og Lombardia - bare regionnavnene gir vann i munnen og fornemmelser av rik grøde, smak og sterke farger.

Regionale forskjeller
De fleste av oss forbinder vel italiensk mat med p-ord som pasta, parmesan og prosciutto. Men de regionale forskjellene er formidable, slik at italiensk og italiensk slett ikke betyr det samme. For eksempel er norditaliensk mat forbundet med smør, kjøtt og fersk pasta, mens de i Sør-Italia bruker mest olivenolje, grønnsaker og tørr pasta.

Årsaken til forskjellene er naturligvis historiske, og selv om de skarpe skillene er i ferd med å endre seg - gir det likevel god mening å ta utgangspunkt i de kulinariske forskjellene regionene i mellom, slik Scicolone gjør. Forfatteren er proppfull av kunnskap, ikke bare om oppskrifter fra hele Italia, men i tillegg er Til bords i Italia spekket med tips, historikk og egne småartikler om ulike råvarer - fra parmaskinke til tørrfisk, eller stokkfisk, importert fra Norge.

Minst fem retter
Fra den klassiske kalveretten Ossobuco til risottoer og pastaer dekker boken et vidt spekter av tradisjonelle retter fra ulike regioner, samtidig som den er kapittelinndelt slik et stort italiensk måltid er det.

For ingen latinsk matmor med selvrespekt vil servere mindre enn fem retter til gjestebud. Måltidet begynner med Antipasti (som egentlig betyr "før måltidet"), fortsetter med Primi, det vil si pasta eller risretter, før hovedretten Secondi som består av fisk, fjærkre eller kjøtt. Deretter følger Contorni, grønnsaker eller salater, og til sist Dolci, hvilket betyr dessertene.

Boken byr på et vell av landskapsbilder i tillegg til at mer enn 140 retter er nydelig visuelt presentert i et format som antyder at den passer like godt på salongbordet som på kjøkkenbenken. For dette er en deilig bok å drømme seg bort i også - og som forfatteren skriver i innledningskapittelet:

- Dersom en trollmann kunne fange essensen av Italia i en krukke, ville man på en dårlig dag kunne skru korken av og føle varmen i landets gyldne solskinn, høre romantikken i språket og musikken og nyte smaken av de skjønne viner. Inne i krukken ville jeg kunne se skjønnheten i de gamle ruiner, de middelalderske byer og de tidløse landskaper i kontrast til folkets moderne stil.

Slik er Italia - et drømmeland for alle våre sanser. Og her er boken som tar deg et stykke på veien, og samtidig lærer bort landets viktigste kulinariske hemmeligheter.

Michele Scicolone
Til bords i Italia
Forlag: Gyldendal Fakta
Til norsk ved: Eva Storsveen og Kyrre Haugen Bakke
Sider: 256

Meld deg inn i Bokklubben Mat- og Vinglede å få boken til medlemspris.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Ukens drink