Kamplysten finalist

Marius Eriksen fra Langhus er klar til å innta scenen på lørdag for å kjempe om tittelen i NM for amatørkokk med sin rett Lettrøkt svinefilet med byggrynsrisotto.
10 Juni 2009 - 10:40

- Jeg er veldig spent og har sommerfugler i magen allerede for lørdagens finale, sier Marius Eriksen til Apéritif tirsdag kveld.

Selv om Eriksen har visst om NM for amatørkokk lenge er det første gang han deltar med en oppskrift i år.

Det er takket være sin samboer at han sendte inn sin beste oppskrift til Norges største konkurranse for amatørkokker og er med i kampen om en tur for to til Cognac.

Lørdag den 13. juni klokken 14.00 møter han Helle Øder Valebrokk til kokkekamp i Oslo sentrum.

FIXME: Link format not implemented: <link ANCHOR_NAME="finale">Se den spennende finalen (klikk)

Familien kvalitetssikrer
Opprinnelig kommer Marius Eriksen fra Auli i Nes kommune, men i dag hører han hjemme på Langhus der hans to barn og samboer nyter godt av Eriksens kokekunster.

- Vi lærer barna mine å like forskjellig mat og liker å eksperimentere med forskjellige retter som sushi og hjerteskjell, for å nevne et par retter de har prøvd, sier han.

- Nå gleder jeg meg til å endelig kunne servere retten til dommerne og er spent på om de har samme smak som mine barn på 6 og 9 år. Jeg har med denne retten prøvd å kombinere det særnorske med gamle norske tilberedningsmetoder og sesongens beste lokale råvarer.

Spennende konkurranse
Aller helst liker Eriksen å lage festmåltider med flere retter og kose seg med god mat - og like gode viner - sammen med gode venner.

- Jeg liker å på forhånd i detalj planlegge de rettene jeg lager, og samboeren min synes nok jeg er veldig tro til oppskriftene og ikke prøver ut nye ting så ofte.

Men med et bibliotek fullt av kokebøker som god kilde til inspirasjon, er ikke Eriksen fremmed for å ha forsøkt seg på molekylær gastronomi a la Ferran Adriá hos El Bulli.

- Jeg synes at NM for amatørkokk er en utrolig spennende konkurranse, da den lar amatørkokker få prøve seg og ikke minst vise frem sine kunster for et bredere publikum, sier Eriksen til Apéritif.

Krevende gourmet
Til daglig jobber denne gourmeten, som ikke kan klare seg uten Kviteseidsmør på kjøkkenet, som daglig leder for UngdomsAlternativet. Det er et program for barn og unge i nærmiljøet med utfordringer i hverdagen, som aggressjon, vold, rus, gjenger og kriminalitet.

- Jobben er krevende, men samtidig utrolig givende.

Nå, derimot, er Marius Eriksen svært spent på hvem han møter i finalen og på de andre innsendte oppskriftene.

Topp norsk
Norges beste amatørkokker har sendt inn sine favorittoppskrifter på svinekjøtt der oppskriften skulle inneholde et syrnet melkeprodukt samt minst ett annet meieriprodukt. I tillegg ble bruk av norske (og gjerne lokale) råvarer vektlagt ved bedømmingen av den erfarne juryen.

Den norske profilen på årets konkurranse var helt etter Marius Eriksens hjerte.

- Det er morsomt med norske råvarer for det finnes så utrolig mye bra, og ikke minst er det gøy å finne de litt mer nisjepregete produsentene som for eksempel Den Blinde Ku.

- Fremveksten av spesialbutikker slik som Gutta på Haugen og Fromagerie i Oslo, er gledelig for alle matinteresserte og det er viktig at vi tar vare på dem, sier Eriksen.

Lørdag 13. juni klokken 14.00 møter han den andre finalisten i NM for amatørkokk 2009 til kokkekamp for åpen scene på Karl Johans gate i Oslo.

Du er selvfølgelig hjertelig velkommen til å følge den spennende finalen og heie frem din favoritt. Scenen finner du i krysset Universitetsgaten / Karl Johans gate.

Hva: Finale i NM for amatørkokk 2009
Tid: Lørdag 13. juni 2009, kl 14.00 - ca kl 15.30
Sted: Karl Johans gate / Universitetsgaten, Oslo

Her følger alt du trenger å vite om konkurransen:

Foto: Marius Eriksen, El Bulli, Roger Kolbu

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

Denne meksikanske espressodrinken er veldig enkel, men ikke mindre effektfull av den grunn
Ukens drink

Det eneste som trengs er en dobbel espresso og lik mengde av den spanske likøren Licor 43.

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai