Kan miste en time

Fra mai av kan det bli tøffere tider for serveringsstedene i Moss.
23 Januar 2009 - 10:00

Skjenketiden kan nemlig bli redusert med en time i helgene allerede fra første mai.

Bakgrunnen er et ønske om en felles alkoholpolitikk i Østfold.

- Flere av kommunene har redusert skjenketiden ved at de avslutter skjenking tidligere, og nå skal den saken også opp til debatt i Moss, sier leder for administrativ støtteenhet i Moss, Liv Margareth Thorkilsen til NRK.

Vil ha mindre vold
Dersom forslaget blir innført betyr det at servering av alkohol stenger klokken to på natten i helgene. I dag skjenkes det en time lenger.

I september i fjor reduserte Fredrikstad kommune skjenketidene.

Politiet i byen melder om færre ordensforstyrrelser enn året før. Det er noe Thorkilsen liker.

- Store byer i landet har gjennomført avslutning av skjenking tidligere enn tidligere, og ser at de merker en nedgang av vold i sentrum, sier hun.

Utsatt bransje
Tommy Hyggen er formann i Moss serveringsforening. Han er irritert og mener et slikt vedtak kan skade en allerede utsatt bransje.

- Jeg syntes det er diskriminering av en bransje man vet allerede sliter. Hele 60 til 70 prosent av omsetningen er i helgene, og da sier det seg selv at det kommer til å være mange som vil få problemer, sier Hyggen.

Urettferdig
Formannen sitter med en følelse av at serveringsstedene blir urettferdig behandlet.

- Fordi vi er en liten bransje og fordi det er mye vold forbundet med vår bransje, så er det vi som får skylden for alt som skjer. Det er ikke riktig, sier Hyggen.

Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash

Akkurat nå er makrellen på sitt aller beste

Vi har gitt den store sommerfisken, makrellen, internasjonalt og sesongriktig følge i denne retten.

Kyllinglårene er det beste på kyllingen - når de får litt drahjelp som her

Kyllinglår som marineres noen timer i lime blir ekstra gode - bare prøv denne oppskriften.

Ukens drink

Gjør som brasilianerne - sørg for feststemning med caipirinha

Caipirinha betyr «liten mann fra landet» og er Brasils nasjonaldrink. Den lages av cachaça som er laget på samme måte som mye rom. En sterk, men likevel frisk drink som derfor er manges favoritt.

Denne kaken vil skinne som sola på kakebordet

Denne kaken vil skinne som sola på kakebordet

Vi er underernærte på sol, og ukens kake er en hyllest til all den gode solvarmen vi har i vente. En super kake å sette på kakebordet til sesongens store fester,

Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash

Se alt det gode du kan lage med makrell
Oppskrifter makrell

Se alt det gode du kan lage med makrell

Denne råvaren som er blant de billigste i fiskedisken, er på sitt beste nå og kan trylles med på kjøkkenet. Her finner du mange fristende oppskrifter.

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

Smak uforglemmelig mat og viner fra California i Oslos eldste trevilla
Winemakers Dinner 30.mai i Oslo

Smak uforglemmelig mat og viner fra California i Oslos eldste trevilla

Vi byr på fabelaktige viner fra California kombinert med utsøkt mat i historiske omgivelser den 30. mai.

Ukens drink