Kjemper om gull i Nordisk

Nordens beste østersåpnere kjemper nå om gull og heder - Apéritif dekker konkurransen direkte, og Norge er i finalen!
14 Mai 2011 - 15:40

Det er en flott dag for sylskarpe kniver, kraft, fart og spenning i det Nordens beste østersåpnere møtes til dyst.

For sjette gang arrangeres nemlig Nordisk mesterskap i østersåpning på Tanum Strand i Grebbestad, i dag - lørdag den 14. mai.

Apéritif følger konkurransen og artikkelen oppdateres.

Jevnt i innledende runder
De fire norske håpene møtte meget sterk konkurranse i det 16-manns store startfeltet med flere deltakere med internasjonale titler under beltet.

I sin første internasjonale konkurranse, nådde ikke vår egen Maria Brendehaug Petersen lenger enn til innledende runde, men hun var ikke misfornøyd med sin egen innsats.

To andre av Norges håp, Xiang Xu og Gorm Nørum, måtte også bite i gresset for den sterke konkurransen trass meget god innsats og godt resultat.

- Jeg er nok litt skuffet i dag ja, sier Xiang Xu. Jeg har ikke sett en flatøsters på veldig lang tid, og det må nok litt mer trening til før konkurransen neste gang.

Norsk gullhåp
Regjerende Norgesmester Peter Sandqvist gjorde derimot en meget god figur og kom på en meget sterk 2. plass etter innledende runder og er dermed direkte kvalifisert til semifinalen.

Han ble bare slått av Jesper Knudsen fra Danmark og har en god sjanse til å ta hjem tittelen for Norge.

- Jeg har en god følelse for konkurransen, sier Peter Sandqvist til Apéritif i dag. - Jeg har slått alle deltakerne i tidligere konkurranser, og fjorårets vinner Simon Tønsager slo meg bare med minst mulig margin i fjorårets VM.

Tett i semifinalen
Det norske håpet havnet i siste sameifinale sammen med regjerende Nordisk mester Simon Tönsager, bestemann fra innledende runder, danske Jesper Knudsen og tidligere verdensmester Hasse Johannesson.

Det skulle bli et tøft heat der deltakerne fulgte hverandre østers for østers, og Sandqvist var ferdig med sine 30 irske østers snaue sekundet etter Tönsager.

I den andre semifinalen møtte den andre av Tønsager-tvilingene, Jonas, estiske Anti Lepik, svenske Lars Karlsson og danske Henrik Surina.

Norsk i finalen
Fattige tre sekunder var alt som skulle til for å sikre Sandqvist en finaleplass i årets mesterskap.

Sammen med seg i finalen har han regjerende Nordiske mester Simon Tønsager, Hasse Johannesson og danske Jesper Knudsen har klart å gå helt til finalen i sitt første internasjonale mesterskap.

Det er i finalen at kreftene virkelig spiller inn, for deltakerne har allerede åpnet 60 østers, og det er lett å gå tom for krefter mot slutten av en lang dag

Jevn finale
Finalistene følger hverandre som skygger under åpningen, der det bare skiller tideler i tid pr. østers, men Johannesson virker som han tar det litt mer rolig og kontrollert.

De danske deltakerne utkonkurrerte Norges og Sveriges håp på tid, men det er ikke tiden alene som bestemmer hvem som vinner konkurransen.

Østersene skal også presenteres på en pen måte, ikke ha skallrester i seg, skal ikke være skårne eller ha blod i seg - som det blir gitt tilleggssekunder for.

Norsk seier i Vikingrace
Mens dommerne kommer opp med resultatene i årets mesterskap, kjemper de nordiske landene seg i mellom om hvilket lag som åpner østers raskest, i et såkalt vikingrace.

Det er de samme 30 østersene som skal åpnes, men uten at de bedømmes på skall rester eller annet.

Det norske laget tok en knepen seier foran Danmark, Sverige og Finland.

Vi gratulerer de norske østersåpnerne!

Følg den spennende innspurten her

Foto: Roger Kolbu

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.