Kjølig argentiner

Argentina forbindes med temperamentsfull tango, saftig kjøtt og fyldig vin. Ukens vin matcher dette inntrykket samtidig som den byr på kjølig eleganse. Og som passer til en vidt spekter av kjøttretter.
17 Oktober 2001 - 01:00

Humberto Canale Malbec Reserve 1999 (KK768408 kr 125) kommer fra Rio Negro som er et av verdens sørligste vinområder. Hvilket på den sørlige halvkule innebærer et kjølig klima. Regionen heter og ligger i den nordlige delen av Patagonia omtrent midt i Argentina ved 39,2 grader sør. Til sammen er det her ca 6000 hektar vinmarker. Som altså er et spøtt i havet i forhold til Argentinas drøyt 200.000 hektar. Klimaet er tørt med svært lite regn i vekstsesongen og tilsvarende mer om vinteren.

Kombinasjonen av varme dager og kjølige netter i sommersesongen sikrer druene en sakte men stø kurs mot perfekt modning. De klimatiske forholdene gjør at bruk av de fleste kjemikalier er unødvendig. Med andre ord et perfekt utgangspunkt for naturnært og sunt jordbruk.

Humberto Canale Malbec Reserve 1999 er da også en svært ren vin på den slanke, kjølige siden. Duften er intenst bærpreget med syltete kirsebær og solbær som de mest fremtredende sortene kombinert med innslag av jord. Smaken er frisk med fyldig bærfruktighet, gode syrer, fine tanniner og god stofflighet. Ettersmaken er lang med innslag av sjokolade og jord samt friske bær. En svært god matvin som passer de aller fleste kjøttretter siden den både har friskhet nok til å ta fett og fylde nok til å matche rikere retter. En vin som nok er best i sin ungdom mens den har det intense friske bærpreget i behold.

Druen malbec er dessuten Argentinas nasjonaldrue. Men produsenten Humberto Canale lager vin av så vel merlot, cabernet sauvignon, pinot noir samt de hvite torrontes, semillon, chardonnay og sauvignon blanc, selv om ingen av dem er i salg av Norge, ennå. Humberto Canale begynte i 1913 å plante druer i Rio Negros høytliggende dalsider (ca 600 m.o.h.) på det som i dag teller til sammen 150 hektar. Han var ingeniør og brukte sin viten til å restrukturere dalens druedyrking som da var bygget opp for å tilfredsstille kooperativtankegangen. Hvilket sjelden har vært positivt for å få ut det best av det lokale potensialet. I dag er det fjerde generasjon Canale som holder fast ved Humbertos filosofi.

Andre artiklerdu kan ha glede av:

Gi kjøttgryta en ny og spennende smak med svart hvitløk

Svart hvitløk - black garlic - er en ingrediens som kokker er veldig fascinert av. Slik hvitløk får du kjøpt og selv om prisen er høy, er den drøy i bruk, og verd hver krone for resultatet den gir.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før