Madsen til Kumlegaarden

Remi Madsen forlater Continental og blir deleier i Kumlegaarden restaurant i Drøbak. Han får med seg Morten Hallan fra Südøst.
20 August 2007 - 15:44

- Det stemmer, vi har tatt over Kumlegaarden restaurant. Nåværende eier, Solveig Tenden er 70 år, så hun hadde ikke lyst til å fortsette. Så nå er det datteren hennes, Grethe, som fortsetter. I liksom familiens ånd da. Og så har vi fått med oss Morten Hallan, tidligere kjøkkensjef på Continental og Annen etage, det var jo han som fikk stjernen der i sin tid. Han er daglig leder på Südøst i dag og så kommer han ut til Drøbak sammen med oss. Jeg har kjent Morten i 14 år og vi har jobbet nært sammen, så dette blir spennende, sier en entusiastisk Remi Madsen.

Tradisjonsrikt
Kumlegaarden er kjent for sin tradisjonsrike mat?

- Ja, veldig. Vi kommer ikke til å forandre på det, for det er veldig mange faste gjester der. Og vi har lyst til at de skal komme tilbake. Vi kommer heller ikke til å gjøre noe med interiøret. Vi har vel muligheten til å ta med oss noe av de gamle tingene som er der og så vil vi ha det slik. Så vil vi bli bedre kjent med gjestene våre. Fordelen er jo at Grethe jobber der i dag og da kan man fortsette litt i Kumlegaard-ånden. Og spesielt Morten vil sette sitt preg på maten. Han lager jo fantastiske sauser og supper, så fra å være norsk vil det kanskje bli en vri mot Frankrike. Men vi skal ta det rolig og være veldig forsiktige. Kumlegaarden skal få være Kumlegaarden, sier Madsen.

Og legger til at det fortsatt blir Kumle hver torsdag.
Kumle og vin
Men det er ikke lett å finne vin til Kumle?

- Nei, det har du rett i. Jeg har allerede begynt å se på det, men jeg har jo sett en del på dette med vin mot tradisjonsrik norsk mat. Det lar seg fint gjøre, det er et hav av vin å velge mellom. Men det som er gøy nå, er at det ikke er noe stort vinkart og det er heller ingen i Drøbak som har noe stort vinutvalg. Så nå har jeg muligheten til å sette preg på dette i Drøbak. Jeg har begynt å sette opp vinkart allerede. Og det kan jeg si, at det er jo mye hyggeligere priser enn det jeg kan gjøre i dag, på for eksempel på Theatercafen, eller andre steder i Continental-systemet. Så det kommer til å bli en stor overgang. Nå kommer gjestene til å kunne velge mellom flere gode viner som er godt priset, det er det som er viktig for oss, sier Madsen.

Ønsker oslokunder
Drøbak er jo ikke lange biten unna Oslo, ser dere potensiale i å hente kunder på kveldsturer og helgeturer?

- Ja. Vi håper at noen tar seg muligheten til det. For hvis du kjører bil så er det ikke snakk om mer enn en halvtime. Dessuten går det båter, slik at folk kan komme seg til og fra for å ta en lunsj, for eksempel. Og så er det veldig mange turister i Drøbak også. Mai, juni og juli er gode tider i Drøbak, sier han.

God lutefisk
Og så er det vel bra salg av tradisjonsmat i de månedene der det ikke er så mange turister?

- Ja, det er det som er fint. Nå som man nærmer seg september, oktober og november, så er jo Kumlegaarden kjent for lutefisken sin. Så det er mange muligheter. Vi er veldige vare på å gjøre ting på riktig måte. Så vi skal skynde oss langsomt. Og så er det fint med Morten, for han er vant med denne type mat fra Theatercafeen. Men jeg må si jeg gleder meg til å jobbe ute i salen og få gjestene til å drikke vin, ikke bare øl eller mineralvann.

Gleder seg
Det høres jo ut som du gleder deg?

- Ja, det er en stor glede for meg. Morten bor på andre siden av fjorden og tar bare tunnellen under oslofjorden og er her på kort tid, så det blir bra. Og så er det deilig å starte noe med en du har jobbet sammen med før. Da er det bare å begynne å jobbe med en gang, sier Madsen.

Han begynner i den nye jobben 1. oktober. Men har den nok i tankene allerede.

- Jeg gleder meg skikkelig. Vi kjøpte hus her for et par år siden, og jeg har vel kanskje to minutter til jobben.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl