Månedens leverandør juni 2001

Fra Gunnar Amundsen til Amundsen, ingen radikal navnendring som skjer i mai, men så ville også det være galt av et firma som har innarbeidet seg så godt på markedet å skifte ham totalt.
09 Mai 2001 - 02:00

Ny logo og nytt navn innvarsler kanskje et lite generasjonsskifte etter at Cathrine Amundsen Dahl (32), tredje generasjon Amundsen, overtoksom daglig leder etter sin far Ivar Amundsen (55). Han sitter fortsatt som arbeidende styreformann og med ansvar for strategi, eksterne relasjoner, nye forretninger og bransjepolitikk. Det siste kanskje til fulle om dagen, som formann i Vin- ogBrennevinsimportørenes Forening, VBF.

Kanskje kom ideen om å forenkle til Amundsen etter at selskapet for et drøyt år siden lanserte sin egen cognac Amundsen? Både nasjonalt oginternasjonalt er navnet kjent, kanskje ikke for cognac, men uten tvil lett gjenkjennelig.

Med en andel av salget på hele 22 prosent til horecamarkedet har Amundsen mye å forsvare, ta vare på og å bygge sterkere. Med store, kjente merkevarer å tilby både horeca- og forbrukermarkedet er trolig firmaet et av de mest solide ibransjen.

Frukt og vin
Gunnar Amundsen etablerte sitt agentur og importfirma i 1935. Firmaet var engasjert i to bransjer, nemlig: frukt og vin og brennevin.

Fruktavdelingen importerte frisk frukt og grønnsaker fra blant annet. Spania, Frankrike, Italia og Kypros. De største agenturene var imidlertid Decidious Fruit Brand i Cape Town for epler, pærer og druer fra Sør-Afrika samt Agrexco og Jaffa iTel-Aviv for grønnsaker og citrusfrukter fra Israel.

Ivar Amundsen startet i firmaet i 1966 og overtok ledelsen ved farens bortgang i 1978. Fruktavdelingen ble solgt i 1981 for å få mer fokus og konsentrasjon om vin- og brennevinsagenturene. Firmaet har alltid vært opptatt av næringensrammevilkår og muligheten for å påvirke norsk alkoholpolitikk. Ivar Amundsen har derfor engasjert seg i bransjens organisasjoner og er formann i Vin- og Brennevinsimportørenes Forening, og tidligere formann i Norske Agenters Landsforbund ogstyremedlem i Handelens Hovedorganisasjon.

På begynnelsen av 90-tallet ble det klart at et norsk EØS-medlemskap ville føre til en ny struktur for Vinmonopolet. Importen og grossistvirksomheten ble privatisert og ble et nytt aktivitetsområde for vinagenter som etter hvert selv bleimportører.

Utviklingen medførte at de store internasjonale drikkevaregruppene så i Norge nye muligheter gjennom vertikal integrering eller etablering av egne datterselskaper for import, distribusjon og markedsføring.

På egne ben igjen
International Distillers Vintners - IDV - som eide varemerkene Smirnoff, Baileys, J&B og Cinzano kjøpte aksjemajoriteten i Gunnar Amundsen AS i oktober 1996 og selskapet ble importør i 1997 med ASG som logistikkpartner.

I 1997 ble det også klart at IDV skulle fusjonere med en annen stor gruppe, United Distillers, som eide merkene Johnnie Walker, Gordon's og Bells. Fusjonen ble gjennomført 1. juli 1998 og det nye internasjonale selskapet fikk navnet UnitedDistillers & Vintners - UDV.

Etter hvert ble det klart at UDV ønsket å prioritere sin egen portefølje av merker. Gunnar Amundsen AS på sin side har en stor og interessant agenturportefølje og ønsket å ta vare på og videreutvikle denne. Løsningen ble en deling avfirmaet, og Ivar Amundsen kjøpte tilbake agenturvirksomheten og firmanavnet med virkning fra 1. oktober 1999.

I dag står Amundsen igjen på egne ben, har 9 medarbeidere og fullt fokus på egne produkter og benytter VSD Logistics som sin logistikkpartner.

Sterk portefølje
Amundsen har lange tradisjoner med import av kvalitetsviner fra flere land. Til sammen håndterer det over 150 ulike viner, sterkviner og brennevinsmerker fra alle verdensdeler. Blant de mest kjente varemerkene og produsentene finner vi:

Freixenet, Spania
Viña Santa Rita, Chile
Caves Alianca, Portugal
Bodegas Felix Solis, Spania
Bodegas Montecillo, Spania
Beringer Vineyards, USA
Fontanafredda, Italia
Champagne Pommery, Frankrike
Gammel Dansk, Danmark
Aalborg Akvavit, Danmark
Southern Comfort, USA

Amundsen selger årlig omkring 1,6 millioner liter vin og brennevin, som representerer en omsetning på 220 millioner kroner, hvorav 100 millioner er alkoholavgifter.

Vi du ha kontakt med de forskjellige i Amundsen er denne oversikten nyttig.

Styreformann Ivar Amundsen

Markedssjef Christian Styren

Markedskoordinator Janne Bigseth

PR-sjef varefaglig ansvarlig Tom Prent

Key Account Sør-Norge/Oslo Horeca/Vinmonopolet Annika Groven

Key Account Midt-Norge/Oslo Horeca/Vinmonopolet Truls Gundersen

Key Account Nord-Norge Horeca/Vinmonopolet Thor E. Rosvold

Logistikk-/regnskap-koordinator Gunn K. Hovdal

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Ukens drink