Salget av økologisk produsert vin øker kraftig. I årets fem første måneder ble det solgt 49.000 liter mer økologisk vin enn i samme periode i 2008, noe som er en økning på nær 30 prosent.
Oslo er på topp på landsstatistikken og det er tydelig at folk på vestkanten verdsetter økologisk dyrket vin.
Mest rødt
I følge Vinmonopolet øker salget av økologisk vin som følge av forbrukernes miljøbevissthet, det er in å leve grønt. Gjennom økt status følger økt betalingsvillighet, for økologisk vin er noen tikroner dyrere. Det er økologisk rødvin som selger best, nesten tre ganger så mye som økologisk hvitvin.
Økologiske produkter generelt blir stadig mer ettertraktet i Norge. Forbrukere handlet økologiske produkter for drøyt 877 millioner kroner i norske dagligvarebutikker de siste 52 uker. Dette er en økning på 14.1 prosent, opplyser markedsanalysebyrået Nielsen.
Økobrød i vinden
I følge Nielsen utgjør økologisk melk den største kategorien med nær 17 prosent av det totale salget av økologiske produkter i dagligvarehandelen. Den nest største økologiske varegruppen er grønnsaker som utgjør nær 16 prosent av omsetningen innen økologi.
Økologisk fersk brød er vinneren innen økologiske produkter, med en vekst på nær 37 prosent det siste året. Økologiske egg, økologisk ost og barnemat har også bidratt til god vekst innen økologiske produkter.