NHO Reiseliv har undersøkt befolkingens forbruk av serveringstjenester. Dette er hovedfunnene:
41 prosent spiser ute – lunsj eller middag – én gang i måneden eller oftere. 7 prosent gjør det ukentlig, blant oslofolk er tallet 12 prosent.
Nesten halvparten av nordmenn oppgir at de vanligvis bruker mellom 500 og 1000 kroner når de spiser ute. Én av tre bruker under 500 kroner, mens 14 prosent sier de gjerne legger over 1000 kroner på restaurantmåltidet.
Menn bruker generelt mer: 22 prosent av menn bruker over 1000 kroner, mot bare seks prosent av kvinner.
Det finnes imidlertid ingen tidligere undersøkelse som kan gi et sammenligningssgrunnlag, altså om det er en nedgang, for ifølge Vilde Larsen Hellum, senior kommunikasjonsrådgiver i NHO Reiseliv, er dette den første i sitt slag.
– Det er krevende tider for serveringsbransjen. Flere restauranter opplever at folk holder litt igjen, og det er ikke så rart. Prisene har økt, og mange har strammere budsjetter. Samtidig viser undersøkelsen at restaurantbesøk fortsatt betyr mye for folk, og det er positivt, sier bransjesjef for servering i NHO Reiseliv, Tobias Strandskog-Christensen:
– Mange er mer bevisste på pengebruken når de går ut. De deler retter, dropper vin og velger rimeligere alternativer. Det merkes i bransjen.
Tall fra NHO Reiseliv viser at driftsmarginen i serveringsbransjen nå er nede i 2,1 prosent – det laveste nivået siden pandemien.
– Serveringsbedrifter er viktige hjørnesteiner i by- og lokalsamfunn, men marginene er syltynne. Mange eiere og ansatte står på for å holde liv i møteplasser som gir arbeid, fellesskap og trivsel, sier Tobias Strandskog-Christensen.