Nikolai Haram Svorte sikret nordisk vinkelner-sølv
Foto: (NVKF)

Nikolai Haram Svorte sikret nordisk vinkelner-sølv

Den regjerende norgesmesteren kan derfor legge en ny seier til sin merittliste.
08 Oktober 2023 - 23:41

Det var under Nordisk Vinkelnermesterskap 2023 fant sted i Helsinki i helgen, at Nikolai Haram Svorte, Head Sommelier i Speilsalen på Britannia Hotel i Trondheim, tok en sterk andreplass. Han ble bare slått av Jonathan Gouveia fra Formel B i København. Svenske Emma Ziemann fra Restaurant Äng sør for Göteborg, ble nummer tre.

- Dette var Nikolai Haram Svorte sitt andre nordiske mesterskap, og forrige gang kom han på tredjeplass. Han har hatt en svært bratt læringskurve de siste par årene, og vi gleder oss til å følge ham videre, sier Liora Levi, President i Norsk Vinkelnerforening.

Hun vet selv hva hun snakker om all den tid hun vant nordisk i 2012, som en av i alt seks norske seiere i denne årlige konkurransen. De andre er Robert Lie (2004), Merete Bø (2008), Simon Zimmermann (2013), Francesco Marzola (2018) og Sander Johnsson (2022).

Finalistene venter på dommen fv: Nikolai Haram Svorte, Emma Ziemann, Jonathan Gouveia Foto: Teemu Reunila

Om det er Nikolai Haram Svortes tur neste år, forutsetter at han blir en av to norske kandidater. De velges ut etter NM for vinkelnere på nyåret.

Kåringen roterer årlig mellom de fem nordiske landene og i år var det Finland som fikk æren av å være vertskap. Den Finske Sommelierforeningen med Heidi Mäkinen MW i spissen hadde organisert en spennende og utfordrende konkurranse.

Krevende konkurranse
Dagen startet som seg hør og bør med en omfattende skriftlig teorioppgave; hvor deltakerne fikk kun 60 minutter til å overbevise dommerne.

I tillegg skulle de blindsmake to søte viner; Nittnaus Trockenbeerenauslese Exquisit 2018 fra Burgenland i Østerrike og Manincor Le Petit 2019 fra Alto Adige i Italia.

Til denne oppgaven fikk deltakerne 15 minutter, og til gjengjeld forventet dommerne en fullverdig analyse og beskrivelse av disse to særegne vinene.

Om noen av deltakerne trodde de nå var ferdige tok de grundig feil, for semifinalen fortsatte med en meget relevant oppgave; nemlig å servere to gjester to ulike viner på kun tre minutter. Én vin med skukork; Stift Klosterneuburg Wiener Gemischter Satz  Ried Weisleiten 2021, og én med naturkork; Netzl Anna-Christina Ried Bärnreiser 2017.

Seks oppgaver i finalen
I finalen sto scenen klar for kveldens gjester, og finalistene fikk bryne seg på seks ulike oppgaver, alle med tidspress og under dommernes skarpe blikk:

- Servering av aperitiff, PetNat og Extra Dry Martini (med oliven), til to gjester

- Servering av hvitvin: Wittmann Morstein GG til tre gjester (høres kanskje enkelt ut? Ikke fullt så enkelt når flasken ikke finnes og det eneste man har tilgjengelig er en Wittman Westhofener...)

- Dekantering: dekantere og servere Clos de l'Oratoire des Papes mens kandidatene blir stilt spørsmål om druer og historien til Châteauneuf-du-Pape

- Mat & Vin: anbefale ulike "salte" retter til samme vin, før gjestene selvfølgelig heller ønsker seg en vegetarrett.

- Identifisere fire ulike viner, samt kommentere på kvalitet:

19 Crimes Chardonnay 2018, South Eastern Australia

Perlage Canah Valdobbiadene Prosecco Superiore Brut NV, Veneto

Sogrape Mateus The Original Rosé NV

J.P. Chenet Cabernet Sauvignon Syrah 2022

- Identifisere fire ulike brennevin:

Jim Beam Rye Whiskey

Monnet Cognac VS

Pernod Absinthe

Sensèa Monovitigno di Chardonnay Grappa

Når kylling lages på denne måten blir den både saftig og velsmakende

Helstekt kylling fylt med løkstuffing som her og piffet opp med rosmarin, blir både saftig og velsmakende og metter mange.

Kveite med olivenoljesaus, saltkokte småpoteter og gulrotpuré

By på en feststemt fiskerett som aldri slår feil

Kveite er kanskje den flotteste fiskesorten du kan ønske deg på kjøkkenet. Bare prøv denne oppskriften.

Her får du en forsmak på årets største mediesirkus - samt vår og sommer i en og samme slurk
Ukens drink

Den kremete og friske fruktige smaken som forbindes med klassikeren Cover Club, forsterkes ytterligere med denne rosa ginen - som er påtenkt et minst like mye omtalt evenement senere i år.

Rullekake er mye lettere å lage enn du kanskje tror

Rullekake er mye lettere å lage enn du kanskje tror

Denne er fylt med en deilig jordbærmousse og med ekstra aroma fra lavendel.

Kveite med olivenoljesaus, saltkokte småpoteter og gulrotpuré

By på en feststemt fiskerett som aldri slår feil

Når asparges er for dyrt, går du for selvplukket strutseving - helt gratis

Strutsevingen ble veldig raskt klar til å høstes. Akkurat nå plukker du den ute i naturen, en helt gratis og ikke minst utrolig god grønnsak. Og en perfekt erstatning for dyr importert grønn asparges.

Nå er det dokumentert: Norge har noen av de rimeligste luksusmenyene

Norge inntar 10. plassen over de dyreste Michelin-menyene – langt bak våre naboland – i en oversikt utviklet av Chef’s Pencil. Det er noe som bør utnyttes til bransjens fordel.

Slike grillspyd med reker og grønnsaker er et måltid i seg selv

Slike grillspyd med reker og grønnsaker er et måltid i seg selv

Om grilling står på agendaen i helgen, prøv disse spydene. De er supre som forrett til den store grillfesten eller som egen rett til kveldskosen.

Ukens drink