Ny norsk vinkelnerstjerne

Liora Levi (35) er vårt nye kvinnelige vinkelnerhåp etter at hun som tredje kvinne noensinne ble nordisk mester i Helsinki denne helgen.
28 Oktober 2012 - 19:15

– Jeg vet egentlig ikke hva som gjorde utslaget for at jeg gikk seirende ut av finalen. Jeg var først ute og kunne følge med på de andre finalistene, og de er jo bare kjempedyktige. Jeg er derfor overveldet, men tror kanskje grunnen er at jeg ikke har nerver, jeg synes det bare er gøy å konkurrere og er derfor komfortabel med situasjonen, forklarer en overlykkelig nybakt nordisk vinkelnermester Liora Levi.

I finalen seiret hun altså over Francesco Azzarone, regjerende norgesmester, og Robert Andersson, svensk mester av året, som begge har ambisjoner om å ta gull i både EM og VM.

Siden det er hennes tredje konkurranse, er innsatsen derfor ekstra imponerende. Første gang hun var i vinden, i februar i år, ble det andreplass i NM. Og neste utfordring er selvsagt NM i februar 2013.

Liora er Francesco og Ken Engebretsen, coach på vinkelnerlandslaget, en stor takk skyldig.
– De har hjulpet meg masse. Jeg hadde ikke vært der jeg er nå uten dem, sier hun og legger til:

– Men nå skal jeg bare hjem og kose meg med kjæresten som jeg nesten ikke har sett de to siste månedene – og selvsagt jobbe med vinkjellerbygging og Norsk Sommelier Utdannelse, sier Liora som har jobbet med vin siden 2001.

Årets nordiske mesterskap som fant sted i Helsinki, bestod av en kvartfinale med blindsmaking, teori, speed-elementer som dekantering, blindsmaking og mat- og vinkombinasjon. Hurtighet var tema også i semifinalen som bestod av en revolverquiz hvor kandidatene fikk 20 sekunder per vin og deretter måtte svare på en rekke spørsmål. Dessuten kaffesmaking og finne avec til samt skjenking av champagne i 10 glass.

I finalen var oppgaven å skulle smake på hovedretten som publikum fikk servert, beskrive den og sette vin til. Dessuten et element med korrigering av vinliste.

Tidligere nordisk mester, Merete Bø, som var norsk dommer, fikk ikke delta i juryen i finalen siden det der var overvekt av nordmenn.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.