Det ligger ant til en ny rekord i nordmenns smugling av øl. I første halvår har Tollvesenet tatt hånd om over 210 000 liter øl, mens det i hele 2010 ble beslaglagt under 390 000 liter øl. På ti år er Tollvesenets beslag av smuglerøl åttedoblet, fra 54 000 liter i 2001.
- Øl har blitt en av de viktigste lokkevarene i svenskehandelen, både for lovlydige og smuglere, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.
Nome peker på at nordmenn kjøper mer øl i utlandet, og at det har sammenheng med økningen i beslagene.
Høye avgifter
- Tall fra Systembolaget i Sverige viser at salget av sterkøl til nordmenn økte med 80 prosent fra 2002 til 2009, sier Nome. I tillegg kjøpte nordmenn 30 millioner liter øl i utlandet i 2005, og Nome antar at tallet er vesentlig høyere i dag. Han mener høye avgifter på øl i Norge får flere til å ta med seg øl fra utlandet, både på lovlig og ulovlig måte, og at dette går ut over norske arbeidsplasser.
Bryggeriarbeider mister jobben
- 30 millioner liter er like mye som Aass og Mack brygger til sammen og tilsvarer årsforbruket til 600 000 gjennomsnittsnordmenn. Da sier det seg selv at grensehandelen og smuglingen går ut over norske arbeidsplasser, sier han.
I løpet av de siste ti årene har ett tusen norske bryggeriarbeidere mistet jobben.
- Fra 1995 har avgiften på øl økt med 51 prosent, mens den har økt med 37,7 prosent for vin og 9,6 prosent for brennevin. Øl er dermed blitt en attraktiv smuglervare, og det er relativt nytt, sier Nome.
Harryhandel for 10 milliarder
Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) brukte vi 10,5 milliarder kroner på dagsturer til utlandet i fjor. Harryhandelen øker for hvert år, men ikke dramatisk. Fem år tidligere, i 2005, handlet vi for 8,7 milliarder kroner på slike turer.
Over halvparten, 53 prosent, opplyser at de har kjøpt alkohol på dagsturer til utlandet. Beregninger fra SSB viser at vi kjøpte øl for 410 millioner kroner på slike turer i 2009. Av alt vi kjøper på handleturer i utlandet, utgjør øl hele 3,9 prosent. Systembolagets salg av sterkøl til nordmenn økte mye mer enn salget av vin og sprit i perioden mellom 2002 og 2009, skriver Newswire.