Pernod Ricard kjøper Allied Domecq (oppdatert)

Pernod Ricard er på god vei til å bli verdens nest største drikkevarebaserte bedrift. Dette er et faktum etter at et bud på kjøp av Allied Domecq ble godtatt onsdag 20.april.
22 April 2005 - 01:00

Avtalen, som ble bekreftet av Allied i går, er verdsatt til 81,4 mrd kroner og vil utvide Pernods portefølje med merker som champagnene Mumm og Perrier Jouët, samt Cockburn's portvin.

Allied Domecqs høykvalitetsviner fra California, deriblant Clos du Bois vil derimot ikke bli omfattet av avtalen, og vil bli solgt til amerikanske Fortune Brands. Fortune vil også overta Aliied Domecqs distribusjonsnettverk i Storbritannia, Tyskland og Spania, samt hele nettverket for de amerikanske vinene.

Avtalen er ikke blitt ratifisert av Allied Domecqs aksjonærer, men styret anbefaler enstemmig at avtalen gjennomføres. Allied Domecqs portefølje innen sprit omfatter velkjente merker som Ballantine's, Stolichnaya og Beefeater Gin.

Oppkjøpet vil føre Pernod Ricard opp på annen plass innen verdensmarkedet, rett bak Diageo som vil beholde sin posisjon som verdens største leverandør.

Kilde: Decanter

Administrerende direktør i Pernod Ricard, Patrick Ricard smiler om kapp med solen etter pressekonferansen onsdag kveld der en vennligsinnet overtakelse av Allied Domecq ble lansert. Overtakelsen fører ham ett skritt nærmere hans store drøm om en dag å bli verdens ledende distributør innen vin og sprit.

Styret i Pernod Ricard stemmer i optimismen og sier at deres målsettinger kjenner ingen grenser. Men det skal en god del både penger og innsats til før den franske grupperingen klarer å ta igjen verdenslederen Diageo, som pr. i dag har en omsetning som er dobbelt så stor (104 mrd NOK) og som befester sin stilling som markesleder - takket være sin dominans på det nord-amerikanske markedet.

Allied Domecq tilfører den franske gruppen en rekke prestisjetunge spritmerker, deriblant Ballentine's, Malibu, Kalhua og Tia Maria. Allied Domecq sin portefølje har bestått av 20 av de 100 fremste spritmerkene på markedet. Det vil derimot fremdeles være den gode, gamle franske apéritifen; anisette, som forblir den mest solgte i den nye grupperingen. Noe over 6 millioner kasser Ricard ble solgt i fjor, mot 5,9 millioner kasser Ballentine's og 3,3 mill Chivas Regal.

Den franske gruppen befester derimot sin stilling når det gjelder vin fra den Nye Verden og blir ledende når det gjelder vin fra New Zealand og har en stor markedsandel i australske viner gjennom Jacob's Creek.

De prestisjetunge champagnehusene Mumm og Perrier-Jouet, som har ligget under Allied Domecq og blitt solgt hovedsakelig på det franske og britiske markedet, kan nå dra nytte av et verdensomspennende distribusjonsnett. Pernod Ricard kan gjennom dette begynne å utfordre LVMH sin dominerende rolle innen champagnemarkedet, gjennom at de blir verdens tredje største på champagne.
- Vi har beluttet å beholde champagne i vårt nye sortiment. Dette fordi våre internasjonale kunder mer og mer etterspør champagne, ikke minst er det en økende etterspørsel fra Kina, sier Patrick Ricard.

Sammenslåingen av de to bedriftene har dessverre noen mørke sider ved seg, ikke minst når det gjelder personalpolitikk.
- Vi trenger ikke dobbelt så mye personell for å selge dobbelt så mange produkter, konstaterer Patrick Ricard, og flere hundre arbeidsplasser står nå i fare.

Hvis sammenslåingen går som forventet, vil en samling av aksjonærene i de to gruppene finne sted i slutten av juni, og sammenslåingen vil være et faktum i slutten av juli eller begynnelsen av august. Europeiske og amerikanske konkurransemyndigheter må dog gi grønt lys til fusjonen før den kan finne sted.

Navnet på den nye gruppen "vil naturligvis være Pernod Ricard" konstaterte Patrick Ricard onsdag.

Kilde: Le Figaro

Denne tyrkiske eggeretten må du bare prøve til påskefrokosten

Kombinasjonen av fet yoghurt med hvitløk, posjerte egg og chiliolje eller -smør er rett og slett digg.

Påskefavoritten er i bedre form enn noen gang før

Det er takket være den fantastiske 2019-årgangen som har gitt en vin som vil utvikle seg videre i minst 10-12 år.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

La deg friste av påskens beste oppskrifter med appelsin

La deg friste av påskens beste oppskrifter med appelsin

Påske er skiturer, kos i hytteveggen - og appelsiner. Men appelsiner kan brukes til mye mer enn det. Her får du et knippe oppskrifter med nettopp appelsin.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen

Du starter forberedelsene dagen før og mens lammebogen godgjør seg på grillen, lager du tilbehøret. Bedre kan det knapt gjøres.

Lag en spennende rett med lam
Krydrede oppskrifter med lam

Lag en spennende rett med lam

Det velsmakende lammekjøttet finner vi i nesten alle matkulturer, og her får du noen spennende oppskrifter fra mer eksotiske strøk.

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Det er ingen tvil om at det er påske med denne suppen på bordet

Du skaper god midtukestemning med denne smakfulle suppen. Rimelig og ikke minst lettvint er oppskriften også.