Vinkurs 25. april i Oslo

Bli kjent med kultvinen pet nat gjennom 8 juicy sprudleviner

Pet nat er på alles lepper om dagen, og det ikke uten grunn. Disse sprudlevinene er saftige, crispy og ikke minst smakfulle. Våren står for dør, og etter denne smakingen vet du hvilke godbiter det er verdt å plukke med seg fra polet.
14 Februar 2022 - 15:02
Force celeste pet nat modning
Hos Mother Rock ligger Force Celeste
pet nat til modning.

Her får du en unik mulighet til å smake lekre pet nat-viner fra de hotteste produsentene i både Spania, Østerrike og Sør-Afrika. Bla lenger ned for å se den fristende vinlisten.

Pet nat er en forkortelse for «pétillant naturel» som betyr «naturlig sprudlende» - og det er nettopp det du vil få kjennskap til denne mandagen. Vinene er laget på méthode ancestrale, og denne metoden oppsto på 1500-tallet. Dette gjør den til en av de eldste måtene å lage musserende vin på. Her tappes saften på flaske mens gjæret fremdeles spiser på druesukkeret, altså mens den fremdeles gjærer, og dermed fanges boblene i flasken. Dette gir viner med lette bobler, og den karakteristiske juicy smaken vi elsker.

Husk at du som abonnent på Apéritifs Mat og vinklubb får rabatt på dette arrangementet.

Se rabatten lenger ned på siden.

Takket være pet nat-viners allsidighet og lettdrikkelighet er de inne i en stor popularitetsbølge. I tillegg er prosessen helt naturlig og fri for noen som helst type tilsetningsstoffer, hvilket står i stil med etterspørselen etter bærekraftig vin.

Denne kvelden gir Ove Kvalheim oss muligheten til å smake et herlig knippe juicy, friske pet nat-viner fra Østerrike, Spania og Sør-Afrika som alle viser hvor gode resultater man får gjennom naturlige, økologiske prosesser. Ove er importør for Unico som spesialiserer seg på nettopp denne typen viner, og han har valgt ut de beste, mest populære vinene slik at du selv skal kunne finne din favoritt.

Sør-Afrika

Craig Hawkins i vinmarken

Hos Testalonga gresser og gjødsler kveg i vinmarkene for at naturen skal gå sin gang og gi oss viner i en helt egen liga. Craig Hawkins er Sør-Afrikas konge av naturlige viner, og med svært begrenset opplag er vi noen av de få som får gleden av å smake på to eksemplarer.

Mother Rock Wines og eier Johan Meyer er en av Sør-Afrikas mest spennende produsenter og vel verdt å følge med på. Mother Rock har en mer eksperimentell tilnærming til vinproduksjon med kombinasjon av skallkontakt og blandinger med forskjellige druer som gir eksepsjonelle viner.

Rall Wines
drives av Donovan Rall som har stort fokus på riktig jordsmonn - granitt for rødvin og skifer for hvit - og akkurat det har han sikret seg i Swartland og Stellenbosch. Resultatet er herlig kraftfulle og krystallklare småskala-viner vi vil få en smakebit av.

Spania

MicroBio Wines og vinmaker Ismael Gozalo holder til i en underjordisk kjeller fra 1100-tallet. Ismael bruker mange forskjellige beholdere og gjærings- og lagringsteknikker til å produsere sine unike viner. Alle er de ufiltrerte og finnes kun i små kvanta, så her gjelder det å drikke dem før de forsvinner.

Driftige Maria Barrenas prosjekt heter Entre Vinyes og fra hennes gamle vinstokker og økologisk driftede vineri får vi smake en av de fokuserte, flotte vinene. Forvent sitrus, fersken, blomster og urter i skjønn harmoni.

Ismael og Santi Microbio Wines
Ismael og Santi fra Microbio Wines

Østerrike

Christoph Hoch kommer fra en vinmakerfamilie i østerrikske Kremstal. Han lærte seg opprinnelig å lage vin etter tradisjonelle metoder, men syntes raskt det ble litt kjedelig og begynte i stedet å eksperimentere med utgangspunkt i familiens druer og vineri. Mellom vinrankene sine planter han ulike vekster som bidrar til naturlig balanse, som for eksempel sennepsplanter for svovel og rug for karbon. Resulatet får vi gleden av å smake denne kvelden.

Vinliste
Kveldens viner. Endringer kan forekomme.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

Denne meksikanske espressodrinken er veldig enkel, men ikke mindre effektfull av den grunn
Ukens drink

Det eneste som trengs er en dobbel espresso og lik mengde av den spanske likøren Licor 43.

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai