Første norske vinner av prestisjetung pris
Foto: (Iris)

Første norske vinner av prestisjetung pris

Kjøkkensjef Anika Madsen på restaurant Iris i Hardangerfjorden, har mottatt den høythengende Game Changer 2024-prisen fra La Liste. Det er første gang en norsk restaurant vinner denne prisen.
21 November 2023 - 18:08

Game Changer 2024 går til «en person som i stor grad har engasjert seg i innføring av prinsipper for likhet, inkludering og imøtekommenhet enten i eget kjøkken eller i bransjen». I årets kåring er det to vinnere, Kwame Onwuachi på restaurant Tatiana i New York og Anika Madsen på restaurant Iris – lakseøyet midt i Hardangerfjorden.

Restaurant Iris ligger i Hardangerfjorden. Foto: Iris

Den franskbaserte La Liste offentliggjør hvert år de mest omtalte restaurantene i verden. Det er en liste som ved hjelp av algoritmer, skanner mer enn 1000 hotell- og restaurantguider, standardiserer poengene og lager en ranking ut fra dette. Øverst på Top 1000 ligger Le Bernardin i New York med 99,5 poeng. I alt er det seks norske restauranter på listen med Maaemo øverst på 96,5 poeng som betyr en 192. plass.

Se hele Top 1000-listen her

Men det er første gang en norsk restaurant får en av spesialprisene, og Game Changer-prisen henger naturlig nok høyt all den tid den hedrer en som har ytt ekstra for «sine egne».

Anika Madsen har jobbet på flere restauranter i Danmark hvor bærekraftig ressursbruk er absolutter. Foto: Iris

I begrunnelsen fra juryen trekkes det frem at den 30 år gamle kjøkkensjefen Anika Madsen og Iris «representerer et nytt bærekraftig ekspedisjonsmåltidskonsept med fokus på opplæring om sjøens biomangfold. …. tar opplevelsesmiddager til nye høyder med fokus på opplæring om havforvaltning og bærekraft, servert i det futuristiske kunstverket Salmon Eye, som flyter på Hardangerfjorden».

Danske Anika Madsen som ble headhuntet til jobben på denne unike restauranten, er selvsagt overveldet over hederen:

- Dette er stort. Sammen med hele teamet på Iris har vi jobbet døgnet rundt for å gi gjestene våre unike matopplevelser og nye perspektiver for hvordan mennesker i fremtiden må bruke ressursene fra naturen på en langt bedre og mer bærekraftig måte, sier hun i en pressemelding og legger til:

- Vi er særlig stolt over å vinne Game Changer-prisen. Det er nettopp det som driver hele konseptet vårt: ønske om å forandre hvordan verdens matsystemer fungerer, slik at vi kan ta være på natur og biomangfold. Jeg er både rørt og stolt over alle som er involvert på Iris, Salmon Eye og Eide Family.

Iris er ikke en lakserestaurant og heller ikke en ren sjømatrestaurant. Foto: Iris

Sebastian Torjusen er daglig leder for det uavhengige senteret Salmon Eye, hvor Iris ligger. Han mener dette viser at verden etterspør forandring.

- Vårt formål er å informere og inspirere de som kommer til Salmon Eye og Iris, slik at politikere og myndigheter må sørge for endring. Vi skal bli veldig mange flere mennesker på jorda, og de trenger mat som har lavt avtrykk både for klima og naturen. Det er den historien vi ønsker å fortelle. Jeg er stolt over Anika og alle som er med på Iris, sier han.

Bak Salmon Eye står Eide Fjordbruk, en mellomstor familieeid aktør innen havbruk, og ikke minst verdens første og eneste karbonnøytrale sertifiserte lakseoppdretter. Prosjektet som startet i 2019 sto ferdig tre år senere, og åpnet for gjester i 2023.

Sjekk ut nettsidene deres her

Utsikten fra restaurantbordet er upåklagelig. Foto: Iris

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.