- Rydd opp i utelivet!

Byrådet må rydde opp i utelivet i Oslo, mener Bryggeriforeningen og tilbyr hjelp til ryddesjauen.
26 November 2010 - 13:13

- Skjenkepolitikken i Oslo har gitt oss en utrivelig og farlig hovedstad. Det er på høy tid at Byrådet rydder opp. Vi blir gjerne med på ryddesjauen!

Slik kommenterer direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen  Brennpunkt-dokumentaren på NRK1. Den viser hvordan en mann som spilte overstadig beruset fikk servering på fire av fem utesteder i Oslo. Den samme mannen ble nektet på fem av fem steder i Stockholm.

- Politikken med at "det skal være lett å få og lett å miste" skjenkebevillinger er en gedigen fiasko. Mange som aldri burde fått skjenke en dråpe tjener store penger på useriøs drift og overskjenking, og de holder på i årevis uten at noen griper inn, sier Nome i en pressemelding fra Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Han mener at det må stilles langt strengere krav til de som får skjenkebevilling. I tillegg må kontrollen med utstedene bli mer effektiv. Nome viser til andre byer som har kommet svært langt i å skape et uteliv uten vold og fyll:

- I Stockholm har de satset stort på opplæring av serveringspersonale for å hindre skjenking av mindreårige og fulle folk. Fyllevolden er redusert med 30 prosent. Det er resultat av et nært samarbeid mellom bransjen og myndighetene. Quebec i Canada har en svært liberal alkohollovgivning, men har likevel landets laveste andel alkoholrelaterte problemer. Her er det jobbet systematisk med eiere og ansatte på steder med skjenkebevilling.Når politikerne svikter, må vi som lever av utelivet gå sammen om å rydde opp, sier Nome.

Han hevder at politiet, vin- og spritbransjen, samt utelivets bransjeorganisasjoner i HSH og NHO deler hans fortvilelse over de useriøse aktørene.

- Vi vil ta initiativ for å få bedre kvalitetssikring av skjenkestedene og anmoder myndighetene om å renske bort de som ikke har evne eller vilje til å følge norsk lov. Erfaringen viser at byer som satser noen få millioner til opplæring av dørvakter og servitører, får tifold tilbake i form av mindre vold, fyll og ødeleggelse, sier han.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere
Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».