San Valentin renvasket

Etter at politietterforskning knyttet til en forgiftningssak i Arendal nå er avsluttet, er Torres-vinen San Valentin frikjent.
03 Juni 2009 - 12:24

Politiets konklusjon i etterforskningen er at det ikke var hvitvinen San Valentin som forgiftet den uheldige Arendals-mannen. Giftstoffet var tilført flasken på stedet trolig som en hevnaksjon overfor offeret. Den skyldige er nå siktet og varetektsfengslet i saken.

Vinen er nå frikjent og salget gjenopptatt etter den midlertidige salgsstansen.

- Vi er svært glade for at denne populære vinen nå er i salg igjen og at etterforskningen har bekreftet det vi har ment hele tiden, nemlig at forgiftningen ikke kan ha skjedd hos produsenten eller under distribusjon, sier Country Manager Christian Almstrøm hos Torres & Partners Norway.

Samarbeidet med politiet
Produsenten Torres og den norske importøren har samarbeidet nært med både politiet og Vinmonopolet etter at en 59 år gammel mann i Arendal ble alvorlig forgiftet for halvannen uke siden. Blant annet har man bidratt med å avklare hvor den aktuelle vinflasken er kjøpt og med analyser av vinpartiet fra 2005.  Gjennom dette har man kunnet eliminere at forgiftningen skyldes forhold hos produsenten.

- Vinmonopolets beslutning om å stanse salget midlertidig var helt riktig i den situasjonen man hadde for en uke siden. Da var årsaken til forgiftningen ukjent og både Vinmonopolet og vi mente da at det var riktig å holde tilbake vinen til saken var oppklart. Nå er årsaken kjent, og man kan som tidligere være helt trygg ved kjøp av vinen, sier Almstrøm.

Omfattende undersøkelser
San Valentin er en av de mest populære hvitvinene i Norge, hvert år blir det solgt om lag 200.000 flasker av denne vinen på Vinmonopolet alene.

Kvalitetskontroll har høy prioritet hos Torres og det legges stor vekt på dokumenterbarhet i alle ledd av produksjonen. I hele sin over 200 år lange historie har vinhuset aldri opplevd en hendelse av samme karakter som i Arendal. Saken har de siste dagene hatt høyeste prioritet hos konsernledelsen i Torres. Konsernet har gjennomført omfattende interne undersøkelser og har stilt sin kompetanse og ressurser til rådighet for politiet og Vinmonopolet.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.