Siste flaske med verdens eldste maltwhisky til Norge

Det er en norsk eier som har sikret seg den siste flasken med verdens eldste singlemalt-whisky. Flasken ble solgt fra Glenfiddich i Skottland og har vært lagret på eikefat i 64 år.
03 April 2005 - 02:00

Det var i slutten av februar at Glenfiddich-destilleriet solgte det siste partiet. Totalt har det blitt tappet 61 flasker med de edle dråpene fra 1937. Det er Bibendum, den norske whiskyimportøren, som har sikret seg klenodiet - flaske nummer 61.

- Vi er med på å skrive whiskyhistorie, men historien er ikke fullført ennå. Vi kommer til å selge flasken og dets edle innhold videre til en nordmann. Flasken, Glenfiddich Rare Collection 1937, har vi fått fra familien Grants som eier Glenfiddich. De har den første flasken som ble tappet og har gitt oss den siste, sier Thomas Patay som er adm.dir i Bibendum.

Høy prisklasse
Verdens eldste singlemalt whisky ble lagret på eikefat 17. juli 1937. I 2001, etter 64 år, anså man whiskyen på lagringsfat 843 til å være moden og edel nok til å kunne tappes og lanseres som Glenfiddich Rare Collection 1937. I slutten av februar i år ble det siste partiet med whisky fra 1937 sendt fra destilleriet i Skottland. Seks flasker ble sendt til Hong Kong - fire av de er allerede solgt - en flaske ble sendt til Sverige og den aller siste flasken (nr 61) som ble tappet fra eikefatet er altså i norsk besittelse.

I Sverige gikk en av flaskene fra samme tønne for rundt 150.000 svenske kroner. Prisen i Norge vil anslagsvis ligge på rundt 130.000 norske kroner, anslår Patay.

Whisky eldes ikke på flaske, det er når den tappes fra eikefatet som er interessant. Langtidslagring er krevende, drikken skal beholde styrken samtidig som smaken skal utvikles. Man regner med at rundt to til tre prosent av innholdet på et 500 litersfat fordamper hvert år. Eikefatet fra 1937 ble tappet for hånd i 2001 og fylte opp 61 flasker - resten av innholdet har fordampet til glede for englene over Dufftown.

Den 64 år gamle whiskyen beskrives som eksepsjonell, med en duft av robust eik, sjokolade, rosiner, kanel og kløver. Den har en dyp valnøtt farge og en myk smak med toner av cheddarost, sjokolade og eik. Ettersmaken har innslag av søt tobakk og fruktkake. Alkoholprosenten er på 44 prosent men er lite fremtrendene.

Står fast på tradisjonene
Glenfiddich er den eneste uavhengige og familieeide whiskyprodusenten som er igjen av betydning. I dag er Glenfiddich verdens mest solgte single malt whisky og tilverkes på samme plass og med de samme ingrediensene som man brukte da man startet opp i 1887. Glenfiddich var den første whiskyen som ble eksportert fra Skottland og kan i dag kjøpes i 180 land. Destilleriet er fortsatt i familen Grants eie og styres i dag av den femte generasjonen Grant.

Kilde: Bibendum

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.