Skeie starter fiskerestaurant

Det var (blant annet) med norsk sjømat Geir Skeie sikret seg seier i Bocuse d'Or, så hva er ikke mer naturlig at det er det som blir hans bidrag til landets restauranttilbud.
14 Januar 2010 - 17:53

- Sandefjord er ikke akkurat Paris, men historien har vist at små byer kan framstå som spennende matbyer. Verdensmester Geir Skeie skal drive restaurant i lokalene til Brødrene Berggreen. En av Norges mest kjente fiskehandlere forener krefter med den velkjente mesterkokken Geir Skeie. Restauranten vil servere sjømat av høy kvalitet, i et folkelig konsept. Sandefjord får dermed nok et tilbud på matfronten, skriver Sandefjords Blad.

Sesong
Restauranten åpner i november og vil være åpent i julebordssesongen og på sommeren, fra mai til august.

- Jeg vil fokusere på de fantastiske råvarene jeg får tilgang til her og gi gjestene en unik og spesiell opplevelse på kaikanten i Sandefjord, sier Geir Skeie.

Nå jobber han med å sette sammen en god stab og designe et interiør som skal skape den ønskede atmosfæren. Ordfører Bjørn Ole Gleditsch blir glad når han hører at Geir Skeie blir i Sandefjord. - Det var jeg litt spent på. Dette er en berikelse for byen og vil gi et fornuftig løft for Brødrene Berggren, sier han.

- Vi i kommunen jobber med å få en sterkere link og bedre tilgjengelighet mellom havna og sentrum. Skeie er et kjent navn, også utenfor Norges grenser. Dette gir byen attraktiv oppmerksomhet, mener ordføreren.

Matbyen
- Jeg håper denne restauranten vil styrke det kulinariske mangfoldet i Sandefjord. Og at det skaper større interesse for fisk og skalldyr, sier fiskehandler Kjell Henry Olsen til Sandefjords Blad.

Hans forretning, Brødrene Berggreen, styrer mot sitt hundrede år i 2011. Etableringen av restauranten er et ledd i en gjennomtenkt plan. Det nye bygget på brygga åpner til høsten og vil utgjøre 1.800 kvm. - I tillegg til restaurant, får vi fiskemottak, filetproduksjon, røykeri, engrosavdeling, fiskematproduksjon, kontorer og butikk under samme tak, forteller Olsen. Verken han eller Skeie er redd for konkurransen i byen.

Konkurranse er sunt
- Konkurranse gjør alle bedre. Matglade mennesker får da et rikere tilbud og bedre mat, mener Geir Skeie.

Overrasket
Daglig leder Gunn Beate Helgås på Mathuset Solvold blir svært overrasket over nyheten det Sandefjords Blad formidler.

- Oj, det visste jeg ikke. Skal han det? Det blir sterk konkurranse fra en dyktig kokk. Det kan være bra med et rendyrket konsept, selv om det er mange om beinet her i byen nå, sier Helgås til avisen.

Calvados er Normandies gylne juvel

Calvados hviler på balansen mellom fruktigheten fra råvarene og eikefatene som brukes til modningen. Vellaget calvados er en av de mest interessante og mangfoldige fruktdestillatene som finnes.

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Den var et av de beste kjøpene da den kom inn i basisutvalget i januar, og med 2022-årgangen har den fått ytterligere et løft.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.