Vinkurs 6. mai i Oslo

Lurer du på hvorfor Brunello di Montalcino er så ettertraktet? Det får du smake på denne kvelden - samt mye annet
Foto: (franckreporter)

Få med deg 10 smakfulle viner fra brunelloprodusenten Castello Banfi som i løpet av en kveld gir deg et dypdykk i det beste Toscana har å by på, samt to spennende musserende viner fra Piemonte.
18 Januar 2019 - 18:52

I hjertet av det sørlige Toscana, nemlig i Montalcino,  finner du Castello Banfi. Her går moderne vinproduksjon og lange tradisjoner hånd i hånd.

Dette får du mulighet til å smake denne kvelden

Montalcino er en vakker middelalderlandsby sør for Siena i Toscana. Byen ligger på en 600 meter høy åskam med en gammel borg ruvende over landskapet. Det var i disse pittoreske omgivelsene at brødrene brødrene John og Harry Mariani bestemte seg for å etablere Banfi i 1978.

Mariani-brødrene overtok det amerikanske vinimportselskapet Banfi etter sin far som utvandret fra Italia på begynnelsen av 1900-tallet. Sammen med ønologen Enzio Rivella, grublet de på hvordan de skulle få italiensk vin inn på verdensmarkedet i en tid da landets anerkjennelse som vinproduserende nasjon var på hell. De lette etter muligheter for å lage vin på et sted der de kunne kombinere italienske tradisjoner og moderne teknologi. I 1976 fant de området som skulle danne grunnlaget for et av Italias største vin-eventyr.

På den 2830 hektar store eiendommen i Montalcino produserer Castello Banfi årlig 10 millioner flasker, fra hvite og røde hverdagsviner til det mest eksklusive som lages i Toscana. Med vinmarker også i Piemonte har selskapet blitt kjent som en dedikert og nyskapende produsent. Alt dette får du muligheten til å bli kjent med denne maikvelden.

Det er Jgor Marini som kommer på besøk denne flotte mai kvelden, og skal ta oss gjennom disse 10 spennende vinene. Her vil du få smake alt fra musserende viner fra Piemonte, via deilig sangioveseviner fra Chianti Classico og ikke minst de mange spennende uttrykkene av brunello som sangiovese kalles i Montalcino.

Gå ikke glipp av denne utrolige smakingen - ta med deg din kjære, venner og kolleger på en uforglemmelig opplevelse.

Bla ned for å se kveldens viner.

Vakre Castello Banfi

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

La deg friste til å prøve en ny oppskrift med asparges
Aspargesoppskrifter

La deg friste til å prøve en ny oppskrift med asparges

I vår kokebok finnes det i alt 197 oppskrifter med asparges, her er et knippe du må prøve.